A Költöző Doboz rejtélye
2. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
8

Bemelegítés: A számok dala

Ez fog történni:

A tanulók elénekelik a ’számok dalát’. Hozz be új mozdulatokat, és csak meghatározott számokra (1,3,5 vagy 2,4,6 stb) alkalmazzátok ezeket.

Szükséges:

 

Előkészületek:

A dalt fejből megtanulni.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. Az osztály körbe gyűlik. A foglalkozásvezető megkérdezi a tanulóktól, hogy fel tudják-e idézni az 1. napi dalt, majd együtt elénekelik azt.
  2. Kérdezd meg a tanulókat, hogy emlékeznek-e a dalt kísérő mozdulatokra. Énekeljétek el a dalt az 1. napon gyakorolt mozdulatokkal együtt.
  3. Ezután kérjük meg a tanulókat, hogy találjanak ki egy új mozdulatot, amit minden számnál alkalmaznak majd. Újra eléneklik a dalt.
  4. Kérd meg a tanulókat, hogy az első számot kísérjék a begyakorolt mozdulattal is, de aztán hagyjanak ki mindig egy számot, mint pl. 1, 3, 5 vagy 2, 4, 6 stb.. Ismétlés.
  5. Végül kérdezd meg a tanulóktól, hogy
    • Mit tudnak a számokról, amelyeket mozdulatokkal kísérnek? Tudják-e azok gyűjtőnevét? Melyek a páratlan és a páros számok?
    • Hogy tudjuk megjegyezni, melyek a páratlan számok?

Idő: 10 perc

Reflexió: Mi van a lepel alatt?

Ez fog történni:

A tanulók párban dolgoznak. A tanulók megnézik a tárgyakat, majd miután elfedjük, emlékezetből kell felidézniük azokat.

Szükséges:

Tárgyak a ’költöző doboz’-ból.
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.
A4-es lapok minden tanuló számára, tollak/ceruzák.

Előkészületek:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. A foglalkozásvezető felkéri a tanulókat, hogy alkossanak párokat. A ’költöző doboz’ tárgyait kirakjuk a padlóra terített textíliára, a tanulókat pedig megkérjük, hogy gyűljenek köré, hogy jól lássák azokat. Megkérjük őket, hogy használják szemüket, kapcsolják be emlékező-izmaikat, és próbálják megjegyezni a látványt, amíg 20-ig nem érnek a számok dalával. Ahogy elérik a 20-as számot, a foglalkozásvezető a lepel segítségével elrejti a szemük elől a tárgyakat.
  2. A foglalkozásvezető minden párnak papírt és íróeszközt ad.  Megkéri őket, hogy együttes munkával jegyezzenek le minden, a lepel alatt megbúvó tárgyat, írásban vagy rajzban.  A tanulók számozzák is meg a tárgyakat (1, 2, 3 stb.) abban a sorrendben, ahogy felidézték őket.
  3. A foglalkozásvezető minden párt megkér, hogy ossza meg, hány tárgyra emlékeztek. Emeld fel a leplet, majd kérd meg a tanulókat, hogy nevezzék meg azokat a tárgyakat, amelyeket kihagytak. Kérdezd meg:
    • Volt olyan darab, amit sok pár elfelejtett?  
    • Könnyebb, vagy nehezebb volt párban dolgozni?
    • Több darabot sikerült-e megjegyezniük az 1. naphoz viszonyítva? 
    • Mi segíthetne az emlékezésben?

Idő: 15 perc

Fő tevékenység: A Költöző Doboz rejtélye. 2. rész

Ez fog történni:

Az 1. nap folytatása jegyében telik ez a foglalkozás, melynek során a diákok új nyomra/bizonyítékra bukkannak. A tanulók továbbra is nyomozókként működnek. Az 1. nap összeállt csoportokban maradva rendszerezik a tárgyakat és állítják össze a tárgyjegyzéket. 

Szükséges:

Az előző napi ’költöző doboz’.
2-3 új tárgy (pl. egy hajgumi, egy gyűrű, egy számla).
Nagyítók és egyszerhasználatos kesztyűk.
Csoportonként 2 darab A2 (vagy A3) papírlapok és színes tollak/ceruzák.

 

Előkészületek:

Az 1. nap összes tárgyát helyezd az osztályterem asztalára. A nagyítókat és az egyszerhasználatos kesztyűket is tedd melléjük.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. A tanulók - előző napi csoportjaikban maradva - az asztalon elhelyezett tárgyak köré gyűlnek, a foglalkozásvezető pedig megköszöni nekik az eddigi sikeres nyomozói munkájukat. Bejelenti, hogy talált néhány új, nyomként szolgáló tárgyat. Az autója padlóján voltak, biztosan akkor eshettek ki, amikor a dobozt előző nap az iskolába hozta. Ezek új bizonyítékként szolgálhatnak a mozgó doboz rejtélye ügyében. Lassan, nyugodt mozdulatokkal fedi fel e darabokat, hogy legyen ideje az osztálynak megnéznie azokat. Hozzáérniük azonban nem szabad! A foglalkozásvezető megkéri az osztályt, mindenki a lehető legjobb tudása szerint vegyen fel detektív testtartást. A detektívekhez ekkor a következő kérdéseket intézi:
    • Mit árul el nekünk ez az új nyom a ’költöző doboz’ tulajdonosával kapcsolatban?
  2. A tanulók pár percig a csoportjukban tanakodnak, majd megkérünk néhány csoportot, hogy osszák meg az ötleteiket. 
  3. A foglalkozásvezető felhívja a figyelmet arra, hogy minden nyomot, az újakat is biztosítani és óvni kell, majd a következő kérdéseket teszi fel a tanulóknak:
    • Vajon milyen megoldásaik vannak a detektíveknek a nyomok megóvására?
    • Hogyan tudjuk minél pontosabban áttekinteni a doboz tartalmát?
    Hallgassuk meg a diákok ötleteit.
  4. A foglalkozásvezető elmagyarázza, hogy több mód van a tárgyak áttekintésére, amit feladatok formájában fognak megvalósítani nyomozócsoportokban. Minden csoportnak kiosztunk egy nagy papírlapot és néhány színes ceruzát vagy tollat. A csoportoknak közösen kell lerajzolniuk vagy leírniuk az információkat, amelyeket a bizonyítékokról szereznek. Ez a fontos információ a rendőrséghez kerül majd, hogy pontosan lássák, mely darabokat hagyta el a ’költöző doboz’ tulajdonosa. Minden csoport négy nyomozói feladatot kap. Minden feladatnál csoportonként egy tanuló mehet az asztalhoz, hogy megvizsgálja a tárgyakat. A négy feladat:
    • Színenként hány tárgyunk van? (Hány piros, hány kék stb.?) Írjátok vagy rajzoljátok le őket!
    • Hányuknak van valami köze a számokhoz? Írjátok vagy rajzoljátok le őket!
    • Hányféle formájuk van? Írjátok vagy rajzoljátok le a formákat!
    • A tárgyak közül hány kemény és hány puha? Írjátok vagy rajzoljátok le őket!
    Győződj meg róla, hogy a tanulók értik, hogy a csoport összes tagjának együtt kell dolgoznia. Amelyik csoportban ez nehezen megy, ott azzal kínálj segítséget, hogy kérdéseket teszel fel, vagy a jegyzetelésben támogatod őket. Amikor letelik az idő (30 perc), kérj fel néhány csoportot, hogy osszák meg felfedezéseiket az osztállyal.
  5. A foglalkozásvezető megállapítja, hogy a nyomozók jól végzik munkájukat, és jól áttekinthetővé teszik a bizonyítékokat.  Ugyanakkor azt kéri tőlük, hogy még közelebbről próbálják megvizsgálni azokat, úgyhogy jól nyissák ki szemüket, és kapcsolják gőzerőre nyomozói agyukat. Minden csoport kap egy nagy papírlapot, és megkérjük a tanulókat, hogy készítsenek jegyzéket a ’költöző doboz’ tartalmáról.
    • Tudjátok-e mi az a tartalomjegyzék vagy tárgyjegyzék? 
    • Hol találkoztatok korábban tartalomjegyzékkel, vagy tárgyjegyzékkel (könyvben, játékszabályban)?
    Tisztázzátok azokat a pontokat, amiket a tanulók esetleg nem értenek (pl. lista, osztályozás stb.) Hagyjátok a csoportokat önállóan dolgozni, szabad kezet adva, hogyan állítják össze saját jegyzékeiket. Emlékeztesd őket, hogy mindannyiuk részvételére számítasz, tehát, hogy a jegyzéket közösen tervezik meg, egymást váltva rajzolnak, írnak és vizsgálják a tárgyakat. (Figyelmeztesd őket, hogy egyszerre mindig csak egy csoporttag vizsgálhatja az asztalra kirakott tárgyakat, és hasznos, ha ehhez kesztyűt és nagyítót használnak. Így a bizonyítékok vizsgálatával egyszerre csak kisszámú tanuló foglalkozik). Csak szükség esetén ajánld segítségedet kérdésekkel és alternatív ötletekkel, az elképzeléseik újragondolására késztetve őket. A fennmaradó időben próbálják befejezni a feladatukat.
  6. Tűzz ki egy határidőt a tanulók számára, és amikor az lejár, köszönd meg nekik kemény nyomozói munkájukat. Emlékeztesd őket, hogy megvannak még az első napi hirdetések, és hogy ezekre, és a ma készített jegyzékekre együtt visszatértek még a következő foglalkozások alkalmával.