ÚTMUTATÓ:
- A tanulók - előző napi csoportjaikban maradva - az asztalon elhelyezett tárgyak köré gyűlnek, a foglalkozásvezető pedig megköszöni nekik az eddigi sikeres nyomozói munkájukat. Bejelenti, hogy talált néhány új, nyomként szolgáló tárgyat. Az autója padlóján voltak, biztosan akkor eshettek ki, amikor a dobozt előző nap az iskolába hozta. Ezek új bizonyítékként szolgálhatnak a mozgó doboz rejtélye ügyében. Lassan, nyugodt mozdulatokkal fedi fel e darabokat, hogy legyen ideje az osztálynak megnéznie azokat. Hozzáérniük azonban nem szabad! A foglalkozásvezető megkéri az osztályt, mindenki a lehető legjobb tudása szerint vegyen fel detektív testtartást. A detektívekhez ekkor a következő kérdéseket intézi:
- Mit árul el nekünk ez az új nyom a ’költöző doboz’ tulajdonosával kapcsolatban?
- A tanulók pár percig a csoportjukban tanakodnak, majd megkérünk néhány csoportot, hogy osszák meg az ötleteiket.
- A foglalkozásvezető felhívja a figyelmet arra, hogy minden nyomot, az újakat is biztosítani és óvni kell, majd a következő kérdéseket teszi fel a tanulóknak:
- Vajon milyen megoldásaik vannak a detektíveknek a nyomok megóvására?
- Hogyan tudjuk minél pontosabban áttekinteni a doboz tartalmát?
Hallgassuk meg a diákok ötleteit.
- A foglalkozásvezető elmagyarázza, hogy több mód van a tárgyak áttekintésére, amit feladatok formájában fognak megvalósítani nyomozócsoportokban. Minden csoportnak kiosztunk egy nagy papírlapot és néhány színes ceruzát vagy tollat. A csoportoknak közösen kell lerajzolniuk vagy leírniuk az információkat, amelyeket a bizonyítékokról szereznek. Ez a fontos információ a rendőrséghez kerül majd, hogy pontosan lássák, mely darabokat hagyta el a ’költöző doboz’ tulajdonosa. Minden csoport négy nyomozói feladatot kap. Minden feladatnál csoportonként egy tanuló mehet az asztalhoz, hogy megvizsgálja a tárgyakat. A négy feladat:
- Színenként hány tárgyunk van? (Hány piros, hány kék stb.?) Írjátok vagy rajzoljátok le őket!
- Hányuknak van valami köze a számokhoz? Írjátok vagy rajzoljátok le őket!
- Hányféle formájuk van? Írjátok vagy rajzoljátok le a formákat!
- A tárgyak közül hány kemény és hány puha? Írjátok vagy rajzoljátok le őket!
Győződj meg róla, hogy a tanulók értik, hogy a csoport összes tagjának együtt kell dolgoznia. Amelyik csoportban ez nehezen megy, ott azzal kínálj segítséget, hogy kérdéseket teszel fel, vagy a jegyzetelésben támogatod őket. Amikor letelik az idő (30 perc), kérj fel néhány csoportot, hogy osszák meg felfedezéseiket az osztállyal.
- A foglalkozásvezető megállapítja, hogy a nyomozók jól végzik munkájukat, és jól áttekinthetővé teszik a bizonyítékokat. Ugyanakkor azt kéri tőlük, hogy még közelebbről próbálják megvizsgálni azokat, úgyhogy jól nyissák ki szemüket, és kapcsolják gőzerőre nyomozói agyukat. Minden csoport kap egy nagy papírlapot, és megkérjük a tanulókat, hogy készítsenek jegyzéket a ’költöző doboz’ tartalmáról.
- Tudjátok-e mi az a tartalomjegyzék vagy tárgyjegyzék?
- Hol találkoztatok korábban tartalomjegyzékkel, vagy tárgyjegyzékkel (könyvben, játékszabályban)?
Tisztázzátok azokat a pontokat, amiket a tanulók esetleg nem értenek (pl. lista, osztályozás stb.) Hagyjátok a csoportokat önállóan dolgozni, szabad kezet adva, hogyan állítják össze saját jegyzékeiket. Emlékeztesd őket, hogy mindannyiuk részvételére számítasz, tehát, hogy a jegyzéket közösen tervezik meg, egymást váltva rajzolnak, írnak és vizsgálják a tárgyakat. (Figyelmeztesd őket, hogy egyszerre mindig csak egy csoporttag vizsgálhatja az asztalra kirakott tárgyakat, és hasznos, ha ehhez kesztyűt és nagyítót használnak. Így a bizonyítékok vizsgálatával egyszerre csak kisszámú tanuló foglalkozik). Csak szükség esetén ajánld segítségedet kérdésekkel és alternatív ötletekkel, az elképzeléseik újragondolására késztetve őket. A fennmaradó időben próbálják befejezni a feladatukat.
- Tűzz ki egy határidőt a tanulók számára, és amikor az lejár, köszönd meg nekik kemény nyomozói munkájukat. Emlékeztesd őket, hogy megvannak még az első napi hirdetések, és hogy ezekre, és a ma készített jegyzékekre együtt visszatértek még a következő foglalkozások alkalmával.
|