Szükséges:
|
Egy lepel/ takaró/lepedő vagy egy nagy darab textília.
Kartonpapírból készült ’költöző doboz’ tele sok (kb. 20) különféle innen-onnan összeszedett izgalmas dologgal, melyek színei/formája/textúrája és kora (újak vagy régiek) körülbelül ugyanolyan arányban szerepelnek. Némelyik tárgy lehet sztereotip, mint pl. egy rózsaszín puha játék. Egyéb ötletek: egy bevásárlás blokkja, egy vonat-/busz-/repülőjegy, egy könyv, nippek, egy jellemzően helyi tárgy, egy ékszer, egy óra, egy személy fotója a hátlapján üdvözlő sorokkal, egy "tennivalók” lista, egy útikönyv, érdekes kövek, egy labda, egy bilétával ellátott kulcs, egy bögre, egy takaró, egy idegen pénz, egy idegen nyelvű felirat, valami, aminek erős a szaga, vagy mozgatás közben hangot ad.
Csoportonként két nagy (lehetőleg A1-es méretű) nagy papírlap, és színes tollak/ceruzák a tanulók gondolatai lejegyzésére és hirdetéseik megrajzolására.
Ragasztószalag a hirdetések kihelyezéséhez.
Egyszer használatos gumikesztyű.
Egy fotó, amely azt mutatja, hol találtak rá a ’költöző doboz’-ra.
|
ÚTMUTATÓ:
- A foglalkozásvezető odaviszi a ’költöző dobozt’ a tanulók körébe, és elmagyarázza nekik, hogy ma reggel valami szokatlan történt vele az iskola felé jövet. Nem említi a ’költöző dobozt’ konkrétan, inkább arra kéri a diákokat, hogy tippeljenek a szokatlan esetre vonatkozóan. A tanulók találgatnak, mire ő felfedi, hogy ezt a ’költöző dobozt’ találta, megnevezi, hogy hol találta (környék, utcanév…), valamint megmutatja fényképen is.
- A foglalkozásvezető elmondja, hogy a doboz mindenféle személyes tárgyat tartalmaz, ami azt sejteti, hogy egy illető azért töltötte meg ezt a dobozt, hogy átköltözzön vele egy helyről a másikra, de valami miatt az utcán elhagyta. A tanulók odamehetnek a dobozhoz, hogy megnézzék, de anélkül, hogy kinyitnák azt. Kérdezd meg:
- Miket sejthetünk meg a doboz tanulmányozása által?
Nem szerepel név a dobozon, így a foglalkozásvezető megosztja a diákokkal, hogy nem tudja, mi tévő legyen, tanácstalan. Felteszi nekik a kérdést:
“Szerintetek mit tegyek a dobozzal?”
A csoport összegyűjti a válaszokat. A diákok javasolhatják például, hogy nyissuk ki (de ne tegyük még, csak ismerjük el, mint egy lehetőséget a megoldásra). További javaslat lehet felemelni a súlyát latolgatva, megrázni, hogy halljuk, milyen hangot ad, ami benne van, illetve megszagolni, alaposan megnézni, hátha megtudunk róla valamit (pl. azt, hogy régi, rongálódott-e, vagy, hogy van-e bármilyen címke rajta). Ismerjünk el minden javaslatot a diákoktól. (az 1-2 gyakorlatok ideje 5 perc)
- A foglalkozásvezető kijelenti, hogy a ’költöző doboznak’ biztos van gazdája, és a tanulókon a sor, hogy detektívekként kinyomozzák, ki lehet az. A foglalkozásvezető elmagyarázza, hogy a jó nyomozó sok kérdést tesz fel, és minden érzékszervét (látását, hallását, szaglását, tapintását) beveti a felfedezés érdekében. Van-e elképzelésük arról, hogy ki hagyta az utcán a dobozt, miért vált meg tőle? A tanulók 2-3 percig 3-4 fős csoportokban vitatják meg a kérdést szorosan összezárva.
- Minden csoport lehetőséget kap, hogy megossza gondolatait, elméleteit arról, hogy ki lehet a ’költöző doboz’ gazdája, és miért hagyta el azt. A foglalkozásvezető rövid visszajelzést ad a csoportoknak, kiemelve, hogy miben hasonlítottak és különböztek az ötleteik.
- A foglalkozásvezető kijelenti, hogy egyelőre nem nyitjuk ki a dobozt, helyette a tanulók nyomozói képességeit bevetve fogunk megpróbálni rájönni, mi lehet a dobozban. Az egész osztály megpróbál válaszolni a következő kérdésekre:
- Milyen titkokra derülhet fény, ha a lezárt doboz feltárul?
- Hogyan kutathatjuk ki a tartalmát anélkül, hogy kinyitnánk?
- A foglalkozásvezető ekkor felveti, hogy ha kinyitnánk a ’költöző dobozt’, lehet, hogy jóval többet tudnánk meg a tulajdonosáról, ami a tanulók nyomozói munkáját is nagyban elősegítené. A következő kérdések hangzanak el:
- Mit tesz vajon a nyomozó, mielőtt felnyitja a dobozt és kivesz valamit belőle?
- Milyen szerszámokat és eszközöket használnak a detektívek?
- Meghallgatjuk a tanulók gondolatait. A foglalkozásvezető felhívja a diákok figyelmét annak fontosságára, hogy a dobozba zárt dolgokra ne kerüljenek rá az osztály ujjlenyomatai, és ha a diákok még nem mondták, ő jelzi, hogy az egyszerhasználatos gumikesztyű ezt megoldhatja. Mind kesztyűt húznak.
- Az osztály most álljon fel, és mindenki a lehető legjobb tudása szerint vegyen fel detektív testtartást. A gyerekek közül megkérünk néhányat, hogy nyissa fel a dobozt, és arra, hogy minden darabot egyesével, nagy gonddal emeljen ki belőle. A tanulók minden tételt körbeadnak lassan, óvatosan, miközben arra kérjük őket, hogy közben figyelmesen vizsgálják meg azokat. Ha már mindenki végignézte a darabokat, óvatosan a padlóra helyezik azokat egy ruhaanyagra/textíliára.
- A foglalkozásvezető ekkor megállapítja, hogy máris többet tudunk a “költöző doboz” tulajdonosáról. Mostantól az osztály összes tagja detektívvé válik, akik megpróbálják kinyomozni, ki lehet a doboz gazdája.
- A tanulók kiscsoportban dolgoznak, mindegyik csoport egy nagy papírlapot és néhány színes tollat vagy ceruzát kap. A csoportok megnézik a dobozból kiemelt tárgyakat. Megkérjük őket, hogy az összes érzékszervükkel óvatosan vizsgálják meg azokat, de ne felejtsenek el kesztyűt húzni, mielőtt hozzányúlnának. A papírívekre lejegyzik megfigyeléseiket, és az azok közti kapcsolódásokat. Erre a tanulók 20 percet kapjanak. Gondolataik lejegyzésére kulcsszavakat, gondolattérképet, ábrákat, jeleket alkalmazhatnak. Ajánld fel segítségedet azoknak a tanulóknak, akik ezt nehéznek érzik, és kérdésekkel támogasd őket, vagy azzal, hogy írod, jegyzeteled gondolataikat. Amikor lejár az idő, kérd meg a detektívcsoportokat, hogy válasszanak nevet vagy jelet maguknak, és azzal jelöljék lapjaikat. Minden tárgyat helyezzetek vissza a padlón kiterített textíliára.
- Hívd össze a tanulókat, hogy nézzék meg a textílián elrendezett tárgyakat. Kérdezd meg, eddigi nyomozásukban mire jutottak, van-e arról elképzelésük, ki lehet a doboz tulajdonosa? Hallgasd meg gondolataikat.
- Javasold nekik, hogy készítsenek hirdetést a dobozról, hátha ezzel elérhetik a tulajdonost. Oszd ki a papírlapokat és a rajz- meg íróeszközöket, és kérd meg a tanulókat, hogy alkossák meg posztereiket/hirdetéseiket csoportmunkában. Hagyd, hogy a tanulók döntsék el, mit akarnak ábrázolni, és adj nekik 20 percet, hogy elkészüljenek. A hirdetések elhelyezésének megvitatása a további foglalkozásokra marad.
|