A te helyedben
6. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
7

Bemelegítés: Valaki más helyében – megöregedni/megfiatalodni

Ez fog történni:

A tanulók tovább kísérleteznek azzal, hogy milyen más cipőjébe bújni, ezúttal a teljes testüket használva, hogy megfiatalodjanak, majd megöregedjenek.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

Győződj meg arról, hogy nincs akadály vagy csúszásveszély a térben.

Így néz ki a tér:

Tágas tér.

ÚTMUTATÓ:

Az osztály az egyes csoportjain belül (aszerint, hogy kik használnak közös fotót), párokba/hármas egységekre bomlik. 

Kérd meg a tanulókat, hogy a csoportjuk fotóján szereplő személyen gondolkozzanak el úgy, ahogy az előző nap tették: “Mit gondoltok, miben lehetett más ez a személy négyéves ovisként, kétévesként és újszülöttként? Segítsetek egymásnak visszafelé menni az időben a személyt a fotó szerinti életkorától apró kisbabáig elképzelve.”

Aztán kérd meg a tanulókat, hogy gondoljanak a fotón szereplő személyre, és arra, hogy ők maguk hogyan fognak hozzá hasonlóan megöregedni. A fotóból megítélhető életkortól 13-14 éves korig, 20-50 éves felnőttkorig, végül nagyon öreg, 70-90/100 éves korig. A párok/hármas egységek egymást segítve együtt dolgoznak.

Vegyétek újra elő a csúszó skála módszerét, amelynek fokai most az egyes életkorokat jelölik. Idézzétek meg a különböző életkorokat, és hagyd, hogy minden diák a csecsemőkortól a nagyon öregkorig lépésenként végigmenjen rajta.

Az időskorhoz elérve folytassátok visszafelé, a fiatalkor felé haladva.

Reflexió:
Szerintetek más emberek vagyunk belül, amikor kisbabák vagyunk? És óvodáskorunkban? Szerintetek felnőttként is olyannak érezzük majd magunkat belül, mint most? És amikor nagyon megöregszünk? Kérdezd meg a legidősebbeket a teremben, milyennek érzik most magukat? Olyanok belül még, mint gyerekkorukban voltak?

Reflexió: Csöndes séta elmélyülés közben

Ez fog történni:

A tanulók csukott szemmel csöndben magukban reflektálnak, majd gondolataikat megosztják a csoporttal.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Az iskola közösségi tere (folyosók, előterek stb.) vagy kültér.

ÚTMUTATÓ:

Magyarázd el a diákoknak, hogy most az elmélyüléshez rövid sétára mennek az iskola területén. Beszélgessetek a reflexív, elmélyült séta fogalmáról - mit jelent ez? (A séta lehetőséget ad a tanulóknak az önmagukról való nyugodt, csöndes gondolkodásra.) Ha tegnap ez nehezen ment, hogy tudsz most úgy sétálni, hogy a figyelmedet ne vonja el semmi?
Magyarázd el a diákoknak, hogy csöndben fognak sétálni, és azt szeretnéd, ha közben egy lényegi kérdésen gondolkodnának: Mit tudtál meg a fotón szereplő személyről? Mi tetszett az életéből? Mi lett volna jó, ha a te életednek is része lett volna? Mi az a saját életedben, amiért hálás vagy?
Térjetek vissza az osztályterembe. Kérd meg a tanulókat, hogy csukott szemmel keressenek maguknak egy nyugodt helyet a térben úgy, ahogy a korábbi foglalkozáson tették, és adj nekik még néhány percet, hogy gondolják át a kérdéseket.
Idézzétek fel azokat a gondolataitokat, amelyekkel összegezni tudjátok a 7. témát.

Fő tevékenység: Az igazság felfedése

Ez fog történni:

A tanulók találkoznak és interjút készítenek azokkal az emberekkel, akiknek a fotójával dolgoztak, majd megosztják felfedezéseiket az osztállyal.

Szükséges:

Ceruzák, papír vagy hanggyűjtő füzetek. Opcionálisan: digitális tablet/hangfelvevő.

Előkészíteni:

Szervezd meg a találkozót az interjúalanyokkal, és magyarázd el a tanulóknak, mit várhatnak ettől a gyakorlattól. Győződj meg arról, hogy fel vannak töltve a táblagépek, alkalmas hangrögzítő program fut rajta, és van rajta hely a hangfájlok számára. Próbáld ki a táblagép mikrofonját az optimális hangminőség elérése érdekében.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Osztályterem + extra termek (az interjúkhoz)

ÚTMUTATÓ:

  1.  Magyarázd el a tanulóknak, hogy a mai foglalkozáson lehetőségük nyílik a fotókon szereplő emberekkel történő találkozásra és interjúra. A személyek kb. 30 perc múlva érkeznek.
  2. Idézd fel a 4. témából, hogy mi az az interjú. Kérdezd meg: “Mi az interjú? Hogy kell rá előkészülni? Milyen felszerelésre lesz szükségünk?”(Ez alkalommal rögzítjük a válaszokat. A jegyzeteléshez használjunk olyan hanggyűjtő füzeteket, mint a 4+5 témánál?) Mi az a nyomonkövető kérdés? Mik a nyitott és a zárt végű kérdések? Emlékszel a különbségre?” (A zárt kérdésekre igennel illetve nemmel válaszolhatunk.)
  3. A tanulók térjenek vissza csoportjaikba, fogjanak ceruzákat és papírt (vagy hanggyűjtő füzeteket) és készítsék elő kérdéseiket az interjúra Mit szeretnél megtudni a fotón szereplő személyről?:
  4. +Mit szeretnél megkérdezni a fotón szereplő személytől, amikor találkoztok?” Ha nehéz a feladat, sugallj a tanulóknak olyan témákat, amelyek azt járják körbe, hogy miben volt hasonló vagy más az élet az iskola, a barátok, hobbi, tevékenységek, család, divat/öltözködés, telefonálás, internet, TV, utazás, újrahasznosítás és környezet, természet, helyi földrajz, helyi üzletek, helyi parkok vagy a sport terén?
  5. “Hogy fogod az interjút elkezdeni vagy lezárni?”
  6. “Osszátok meg a feladatokat! Ki melyik kérdést fogja feltenni? Milyen sorrendben? Ki fogja lejegyezni a válaszokat?”
  7. Ha rögzítitek az interjúkat, ki lesz a felvétel felelőse?
  8. Nyisd ki a 6. NAP feliratú borítékot, amelyben a személyek neve olvasható.  A személyek ekkor belépnek a terembe, vagy felfedik magukat.
  9. Interjúk. Ha egyszerre két csoportnak is ugyanaz az interjúalanya, egy időben is dolgozhatnak úgy, hogy meghallgatják egymás kérdéseit és az azokra adott összes választ.
  10. Gyűjtsd egy helyre az összes csoportot. Minden csoport mesélje el, milyen válaszokat kapott, és mit tudtak meg az interjúból.

Reflexió:
A foglalkozásaink során elképzeltük, milyen ‘mások helyében lenni/mások cipőjébe bújni’ - de ma alkalmunk nyílt arra, hogy a válaszokat és véleményeket elsőkézből tudjuk meg.

  1. Olyan válaszok érkeztek, amilyenekre számítottatok?
  2. Hasonló képet nyújtottak, mint amit elképzeltél vagy valami mást?
  3. Hasznosnak véled mások véleményét/gondolatait elképzelni? Miért igen, vagy miért nem?
  4. Másképp nézel-e már ezekre a felnőttekre? Miért igen vagy miért nem?

Ha úgy döntötök, hogy rögzítitek az interjút: Készíts tervet a felvétel hasznosítására. Fel lehetne használni a 12. témánál? Vagy fel lehetne tölteni a hangfájlokat és QR kódot rendelni hozzájuk? Hozzáférhetővé lehetne őket tenni szerte az iskolában, vagy talán együtt lehetne kiállítani az 5. foglalkozás kollázsportréival?