Bemelegítés: Valaki más helyében – megöregedni/megfiatalodni |
|
Ez fog történni: |
A tanulók tovább kísérleteznek azzal, hogy milyen más cipőjébe bújni, ezúttal a teljes testüket használva, hogy megfiatalodjanak, majd megöregedjenek. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
Győződj meg arról, hogy nincs akadály vagy csúszásveszély a térben. |
Így néz ki a tér: |
Tágas tér. |
ÚTMUTATÓ: Az osztály az egyes csoportjain belül (aszerint, hogy kik használnak közös fotót), párokba/hármas egységekre bomlik. Kérd meg a tanulókat, hogy a csoportjuk fotóján szereplő személyen gondolkozzanak el úgy, ahogy az előző nap tették: “Mit gondoltok, miben lehetett más ez a személy négyéves ovisként, kétévesként és újszülöttként? Segítsetek egymásnak visszafelé menni az időben a személyt a fotó szerinti életkorától apró kisbabáig elképzelve.” Aztán kérd meg a tanulókat, hogy gondoljanak a fotón szereplő személyre, és arra, hogy ők maguk hogyan fognak hozzá hasonlóan megöregedni. A fotóból megítélhető életkortól 13-14 éves korig, 20-50 éves felnőttkorig, végül nagyon öreg, 70-90/100 éves korig. A párok/hármas egységek egymást segítve együtt dolgoznak. Vegyétek újra elő a csúszó skála módszerét, amelynek fokai most az egyes életkorokat jelölik. Idézzétek meg a különböző életkorokat, és hagyd, hogy minden diák a csecsemőkortól a nagyon öregkorig lépésenként végigmenjen rajta. Az időskorhoz elérve folytassátok visszafelé, a fiatalkor felé haladva. Reflexió: |
Reflexió: Csöndes séta elmélyülés közben |
|
Ez fog történni: |
A tanulók csukott szemmel csöndben magukban reflektálnak, majd gondolataikat megosztják a csoporttal. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Az iskola közösségi tere (folyosók, előterek stb.) vagy kültér. |
ÚTMUTATÓ: Magyarázd el a diákoknak, hogy most az elmélyüléshez rövid sétára mennek az iskola területén. Beszélgessetek a reflexív, elmélyült séta fogalmáról - mit jelent ez? (A séta lehetőséget ad a tanulóknak az önmagukról való nyugodt, csöndes gondolkodásra.) Ha tegnap ez nehezen ment, hogy tudsz most úgy sétálni, hogy a figyelmedet ne vonja el semmi? |
Fő tevékenység: Az igazság felfedése |
|
Ez fog történni: |
A tanulók találkoznak és interjút készítenek azokkal az emberekkel, akiknek a fotójával dolgoztak, majd megosztják felfedezéseiket az osztállyal. |
Szükséges: |
Ceruzák, papír vagy hanggyűjtő füzetek. Opcionálisan: digitális tablet/hangfelvevő. |
Előkészíteni: |
Szervezd meg a találkozót az interjúalanyokkal, és magyarázd el a tanulóknak, mit várhatnak ettől a gyakorlattól. Győződj meg arról, hogy fel vannak töltve a táblagépek, alkalmas hangrögzítő program fut rajta, és van rajta hely a hangfájlok számára. Próbáld ki a táblagép mikrofonját az optimális hangminőség elérése érdekében. |
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Osztályterem + extra termek (az interjúkhoz) |
ÚTMUTATÓ:
Reflexió:
Ha úgy döntötök, hogy rögzítitek az interjút: Készíts tervet a felvétel hasznosítására. Fel lehetne használni a 12. témánál? Vagy fel lehetne tölteni a hangfájlokat és QR kódot rendelni hozzájuk? Hozzáférhetővé lehetne őket tenni szerte az iskolában, vagy talán együtt lehetne kiállítani az 5. foglalkozás kollázsportréival? |