Bemelegítés: A te helyedben – megöregedni/megfiatalodni |
|
Ez fog történni: |
A tanulók a teljes testüket használva kísérleteznek azzal milyen lehet megfiatalodni, majd megöregedni. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
Győződj meg róla, hogy nincs akadály vagy csúszásveszély. |
Így néz ki a tér: |
Tágas tér. |
ÚTMUTATÓ: Az osztály párokra oszlik aszerint, hogy kiknek hasonló színű a zoknija. 1. Kérd meg a diákokat, hogy idézzék fel, miben voltak mások 4 éves ovisként, 2 évesen és 0 éves csecsemőként. Mennyiben más most a testük és az arcuk? Segítsenek egymásnak visszafelé fejlődni a mai önmaguktól apró újszülött énükig, hasonlóképpen ahhoz, ahogy korábban az érzelmek skáláján mozogtak. A diákok dolgozzanak együtt. 2. Ezután kérd meg a tanulókat, hogy ugyanígy öregedjenek is meg. A mai (7-8 éves) valójuktól serdülőkorukig (13-14 évesig), felnőttkorukig (20-50 évesig), végül öregkorukig (70-90/100 évesig). 3. Idézzétek fel a csúszó skála koncepcióját. A skála ezúttal az életkort mutassa. Térjetek vissza a különböző életkorokra, és hagyjátok, hogy lépésenként mindenki végigjárhassa a csecsemőkortól az öregkorig megtett utat. Miután életkorban föllépegettetek, folytassák visszafelé haladva. 4. Reflexió: |
Reflexió: Csöndes elmélyülés sétálva. |
|
Ez fog történni: |
A tanulók csöndben körbejárnak az iskolában, majd visszatérnek az osztálytermükbe, ahol elmélyülnek és megosztják gondolataikat a csoporttal. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Az iskola közösségi terei (folyosók, előterek stb.) vagy külső terek. |
ÚTMUTATÓ: Vitassátok meg: Milyen volt csöndben sétálni? Nem vonta el semmi a figyelmeteket? Hogyan lehetne jobban összpontosítani legközelebb? Sorolják ötleteiket. Beszéljétek meg, milyen volt valaki más életét elképzelni. |
Fő tevékenység: Kollázs portrék |
|
Ez fog történni: |
A tanulók kollázs portrét készítenek saját fényképeik, és más felnőttek/öregek fotóiból gyűjtött arcrészleteket felhasználva. |
Szükséges: |
Tanulónként egy A/3-as papír/kartonpapír. Régi gyerekfotókból (ld. 2. foglalkozás képei), az osztály diákjainak képeiből, és más felnőtt és idős emberek fotóiból kivágott szemek, orrok, szájak és fülek, arcrészletek (ld. feladatbank). Toll, színesceruza, szalvéta, fonál, madzag, szalag, színes papírlapok és más kollázselemek. Diákonként egy ragasztó. |
Előkészíteni: |
Készíts el, nyomtasd és vágd ki a fent sorolt arcrészleteket. Több méretben is reprodukáld az arcrészleteket fénymásolóval, vagy digitális képalkotó programot használva. |
A tér előkészítése: |
Minden tanuló asztalára készíts ki egy jó adag arcrészlet-kivágást |
Így néz ki a tér: |
Asztalok köré szervezett csoportok. |
ÚTMUTATÓ: 1. Minden csoportot a maga asztalához ültesd le, és engedd, hogy asztalonként kinyissák az 5. napi borítékot. Benne a diákok önmaguk felnagyított fotóit találják. Magyarázd el a tanulóknak, hogy a mai foglalkozáson kollázst fognak készíteni, és kérdezd meg tőlük, vissza tudnak-e emlékezni, csináltak-e már ilyet valaha. (ld. 2. téma: A mi otthonunkban.) Biztasd őket, hogy magyarázzák el, mi a ‘kollázs’. “Ha például Drakula azt mondja, ‘keress egy orrot!’,…” (ekkor fölmutatsz egy képet, amin orr van) “... nyúlj bele a képek kupacába, vegyél ki egy orrot, és helyezed rá a papírodra! Vigyázz, csakis akkor tégy így, ha úgy kezdem a mondatot, hogy ‘Drakula azt parancsolja’. Próbáljuk ki!” |