A te helyedben
2. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
7

Bemelegítés: Valaki más helyében – érzelmek

Ez fog történni:

A tanulók azzal kísérleteznek, hogy hogyan fejezhetnek ki érzelmeket a szemükkel, arcukkal, karjukkal és a testükkel.

Szükséges:

Nagyméretű nyomtatott fotók, vagy számítógép, ha képernyőn mutatod azokat.

Előkészíteni:

Az 1. foglalkozás fotóit nyomtasd ki nagyban, vagy digitalizáld és képernyőn mutasd. Ha ezek a fotók hasonló érzelmeket mutatnak, tégy hozzájuk más régi gyerekfotókat is, amelyeken eltérő érzelmek látszanak. Válassz egy érzelmet, és gyakorold be, hogy fogod a tanulóknak kifejezni a szemeddel, az arcoddal, a karoddal és a testeddel.

A tér előkészítése:

Ha képernyőről mutatod a fotókat, ellenőrizd, hogy jól működik-e a technika.

Így néz ki a tér:

Tágas tér.

ÚTMUTATÓ:

Tágas tér.

Az osztály párokra oszlik, ki-ki olyannal társul, akivel nem dolgozott még együtt ezen a héten. Mutass néhányat az 1. foglalkozás (mindenki számára láthatóan nagyban kinyomtatott vagy képernyőn vetített) fotói közül, amelyeken különböző érzelmek látszanak. (Ha az 1. foglalkozás fotóin nem látszik többféle érzelem, adj hozzájuk olyan régieket, amelyek újakat mutatnak.)

Azután kérd meg a párokat, hogy vitassák meg, melyik kettő vagy három érzelmet élhették át a fotókon szereplő emberek.  A foglakozás vezetője arckifejezés és testbeszéd segítségével mutasson példát egy érzelem kifejezésére és értelmezésére. Unott? Boldog? Szomorú? Kíváncsi?

Míg a tanár az érzelmek összegyűjtésére buzdítja az osztályt, a művész a táblára írja az összegyűjtött gondolatokat. A két szerep felcserélhető egymással.

A párok válasszanak egy érzelmet, amellyel szívesen dolgoznak. A párok keresnek maguknak egy helyet, ahol egymással szemben megállnak. Amikor a foglalkozás vezetője azt mondja, “EGÉSZ TEST”, minden tanuló megpróbálja bemutatni a választott érzelmet az egész testét használva. Segítsd őket, hogy saját kifejezésükre koncentráljanak, miközben társuk gesztusait is interpretálják.

Amikor a foglalkozásvezető azt mondja, hogy “FEJTŐL VÁLLIG”, a tanulók karjukkal és arcukkal próbálják meg kifejezni az érzelmet, amit választottak.  Itt is nagyon figyeljenek arra, hogy mit csinál a párjuk, hátha segít nekik abban, hogy ügyesebben fejezzék ki magukat?

Próbáljátok meg azután a SZEM-től az EGÉSZ TEST-ig visszafelé haladva.

Nehezítés: Még egy érzelemmel kísérletezhettek, ha nehezíteni akartok a gyakorlaton.


Végig figyeljék a tanulók, milyen érzéseket keltenek bennük a gyakorlatok, és hogyan nehezítik vagy könnyítik a dolgukat a különböző instrukciók.

Reflexió: Csöndes reflexió

Mi fog történni:

A tanulók csöndben, csukott szemmel magukban reflektálnak, majd gondolataikat megosztják a csoporttal.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér/körbeülhető tér

Útmutató:

Kérd meg a tanulókat, hogy keressenek egy helyet maguknak, ahol lefekszenek, és lehunyt szemmel végig tudják gondolni az aznapi foglalkozást.

Miután mindenki elhelyezkedett, és megkezdte a reflexiót, kérd meg az osztályt, hogy gondolják végig, mikor jöttek rá, hogy a képen szereplő személy valójában a múltban volt olyan, amilyennek a fénykép láttatta. Milyen érzés volt ez a felismerés? Gondoltak-e arra, hogy nézhet ki ez az ember mostanában? (2-3 perc gondolkodási idő)

Oszd meg az osztállyal a mai naphoz kapcsolódó személyes megjegyzéseidet. Arra helyezd a hangsúlyt, hogy a tanulóknak hogyan sikerült legyűrniük nehézségeket, hogyan kezelték a folyamatot, és milyen értékes reflexiókat osztottak meg a társaikkal.

Fő tevékenység: Régen

Ez fog történni:

A tanulók idővonalat szerkesztenek és töltenek ki a fényképhez kapcsolódóan.

Szükséges:

Az 1. napi hosszú papírlapok. Ceruzák, színesceruzák. Post-it cédulák szigetelőszalagok. Színes papírlapok, filctollak.

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

1. Az egész osztályt hívd össze, hogy az 1. napi csoportok szerint üljenek le kezükben fotóikkal. “Hány éves lehet ez a kép? Miből és mire lehet következtetni a képet megvizsgálva? Ha azt gondoljátok, hogy más időből való, mitől tűnik réginek?”

2. Kérd meg mindüket, hogy nyissák ki a 2. NAP feliratú borítékot, amelyben az áll: “Nézd meg a fotó hátoldalát!” Megfordítják a képet és megnézik a hátlapjára írt számot. Kérdezd meg őket, mit jelenthet ez a szám? Hallgass meg néhány választ, majd mondd meg nekik, hogy azt mutatja, hány év telt el a fénykép elkészülte óta.

3. Szerkesszetek idővonalat: A csoport vegye elő az 1. napi hosszú papírlapot, és kérd arra őket, hogy fordítsák meg azt. Az üres oldalon egy vonalat húzzanak végig, és az 1-estől (1 évvel ezelőtt) a fénykép hátoldalán jelzett számig jelöljenek minden évet egy vonalkával. Hagyd, hogy minden csoport a maga módszerével oldja meg a feladatot, csak arra figyelj, hogy az összes évet jelöljék, és az 1-től indulva addig számozzák, amíg a fotón szereplő számig nem jutnak. A tanulók önállóan osszák ki a feladatokat a csoporton belül, úgy, hogy mindenki részt vegyen a munkában. Bíztasd őket arra, hogy a lap teljes hosszát használják ki.

4. Hány éve? Az események felvezetése az idővonalra. Minden csoport kapjon Post-it cédulákat. A fénykép elhelyezésével kezdjétek, és egy - egy esemény utalásszerű kijelölésével, hogy biztosan mindenki értse, mi a feladat. Rögzítsétek az eseményeket az idővonalon a Post-it cédulák segítségével akár rajzban vagy pár szóban. Mutass egy példát a diákoknak!

    • a fotó készítésének időpontja
    • a diákok születésének időpontja
    • a diákok iskolássá válásának időpontja
    • az az év, amikor szerintetek a képen szereplő személy született. Ha kell, meghosszabbíthatjátok az idővonalat.
    • Vitassátok meg csoportosan: Milyen más eseményt helyezhetünk el az idővonalon?  

Hagyd, hogy a csoportok saját ötleteket hozzanak, és hadd dolgozzanak egy kicsit önállóan.
Plusz feladat: Meg tudja-e valaki mondani, melyik évben készült a fotó? Hogy lehet kikövetkeztetni?
5. Közös idővonal: Szerkesszetek a padlóra egy idővonalat. Használjátok a ragasztószalagot hozzá. Milyen hosszúnak kell lennie a vonalnak? Hogy csináljuk? Kérd a diákok véleményét és segítségét hozzá. Jelöld rajta az éveket akár 1-től (1 évvel ezelőtt) felfelé vagy évszámokkal (2021,2020, …), vagy mindkettővel. Használhatsz például filcet és színes lapokat. Amikor mindenki elégedett az idővonallal, kérd meg a csoportokat, hogy helyezzék rá a fényképeiket. Ha kell, segíts nekik, hogy eseményeiket is hozzák át a közös idővonalra.
Álljátok körbe a közös idővonalat. Nézzétek meg együtt és beszéljétek meg, mit láttok rajta. Mi a különbség a nemrég és a rég között? Vitassátok meg a tanulók saját élete és a képeken szereplők élete összefüggésében.