A te helyedben
1. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
7

Bemelegítés: Valaki más helyében - különböző emberek

Ez fog történni:

A tanulók belegondolnak, milyen lehet a közösségük más tagjainak, és kipróbálják, milyen lehet úgy mozogni és viselkedni, ahogy mások teszik.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

Győződj meg arról, hogy nincs akadály és csúszásveszély.

Így néz ki a tér:

Tágas tér.

ÚTMUTATÓ:
Kezdetben az osztály tagjai összegömbölyödve ülnek a földön magukban. Kérd meg a tanulókat, hogy játsszák el önmagukat, képzeljék azt, hogy most kelnek fel (mint a korábbi bemelegítések alkalmával) - lassan nyitogatják a szemüket, a lábukhoz hajolnak, fejük fölé nyújtózkodnak - a napra készülnek. Magyarázd el nekik, hogy ma másokra fogunk gondolni, nem magunkra. Arra, hogyan mozognak, cselekszenek mások.

Most járják körbe a teret, mintha ők lennének:

  • a gondnok vagy mindenes, aki a beázást keresi a teremben.
  • egy szülő, aki az iskolába induló gyermekét búcsúztatja.
  • valaki, aki gólt lőtt vagy pontot szerzett az iskolai csapat javára.
  • egy környékbeli élelmiszerbolt alkalmazottja.
  • egy öregember, aki az úton keresztülhalad.

A foglalkozás vezetője a saját ötleteit, és a tanulók javaslatait is felhasználhatja.

Kérd meg az osztályt, hogy ki-ki olyan párt keressen magának, akivel hasonló méretű cipőt hordanak.

A pároknak 2 perc áll rendelkezésükre, hogy minél több egymástól különböző embert próbáljanak meg összeszedni az iskolából vagy a közösségükből gondolatban.
Aztán minden egyes pár az ötletei közül egyet kiválaszt. Vezényszóra úgy kezdenek a térben együtt mozogni, mintha ők lennének az, aki mellett döntöttek. Közben próbálják megfigyelni a többi pár mozgását is.

A végén kérd meg a párokat, hogy válasszanak egy másik párt, akivel megbeszélik, melyikük

  • kinek a helyébe képzelte magát?
  • hogy ábrázolta, milyen cselekvéssel vagy mozdulatokkal játszotta el azt?
  • hogy érezte magát a másik bőrében?

Kérj fel néhány tanulót, hogy ossza meg, mit tudtak meg más párosoktól.
Zárd azzal, hogy besorolod a tanulókat az előre kiosztott csoportokba. Ezek a csoportok a téma végéig együtt maradnak.

Reflexió: csöndes elmélyülés

Ez fog történni:

A tanulók csöndben, csukott szemmel magukban reflektálnak, majd megosztják gondolataikat a csoporttal.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
Kérd meg a tanulókat, hogy keressenek maguknak egy helyet, ahol lefeküdhetnek, majd csukott szemmel gondolják végig az épp befejezett gyakorlatot.
Ha már mindenki elhelyezkedett, és megkezdte a reflexiót, kérd meg az osztályt, hogy gondolkodjanak el azon, hogy valaki más életét képzeltük el az imént, úgy is mondhatnánk, hogy valaki más cipőjébe bújtunk bele. Mi tetszett nekik vagy mit szeretnének a maguk életébe beépíteni abból, amit e személy életéről gondolnak?
Mondj egy példát, lehetséges választ erre a kérdésre. (2-3 perc gondolkodási idő)

Azután kérd meg őket, gondolják végig, mit tanulhatunk vagy érthetünk meg abból, ha belebújunk mások bőrébe.  
Mondj egy példát, lehetséges választ erre a kérdésre. (2-3 perc gondolkodási idő)

Oszd meg az osztállyal a mai naphoz kapcsolódó személyes megjegyzéseidet. Arra helyezd a hangsúlyt, hogy a tanulóknak hogyan sikerült legyűrniük nehézségeket, hogyan kezelték a folyamatot, és milyen értékes reflexiókat osztottak meg a társaikkal.
Köszönd meg a csoportnak az aznapi kemény munkát.

Fő tevékenység: A kép

Ez fog történni:

A tanulók kiscsoportokban rajzot készítenek az alapján, amit a környékükön régen élt gyerekek életéről gondolnak.

Szükséges:

Papírtekercs. Színesceruzák és -tollak. Ollók, ragasztószalag. Borítékok (ld. előkészíteni), fotók, jegyzetfüzetek.

Előkészíteni:

A modellek összegyűjtése (tanárok/segédek/vezetők/szülők/nagyszülők/napközis tanárok/gondnok stb.): Egy személy akár 1-3 csoportnak is az „alanya” lehet. Az alanyoktól a következőre lesz szükség:
- A 6. napon álljanak a tanulók rendelkezésére, hogy interjúkat készíthessenek velük az osztályban/iskolában.
- Egy gyermekkori fotójuk, amelyen lehetőleg olyan korúak, mint az osztály tagjai. Külön értékes az a fotó, amelyen a mosolygástól eltérő érzelem-megnyilvánulás is látszik.
- Gondolja át, hogy (hozzávetőlegesen) hány év telt el a fotó óta.

A borítékok előkészítése: Csoportonként egy nagy (C4) borítékot készíts elő benne 4 különböző C5-ös borítékkal (ha a 3-4. napon is használjátok a gyakorlatot, akkor annyival többet). Minden későbbi boríték tartalma az 1. boríték fotójával áll összefüggésben.
1. boríték: Kívülről írd rá, hogy 1. NAP.  Belül helyezz el egy gyermekfotót (az ”alany” fotójának fénymásolata). A fotó hátlapjára írd rá (csak) számmal, hány év telt el a fotó készítése óta (pl. 35/23).
2. boríték: Kívülről írd rá, hogy 2. NAP. Belül helyezz el egy cédulát a következő felirattal: Nézd meg a fotó hátlapját! 
(ha a 3-4. napon is használjátok a gyakorlatot, helyezz be még többet is)
3. boríték: Kívülről írd rá, hogy 5. NAP. Belül az egyes csoportokhoz tartozó tanulók fotóit helyezd el, minden diákról egyet.

4. boríték: Kívülről írd rá, hogy 6. NAP. Belül helyezz el egy cédulát rajta az ”alany” teljes nevével.

A tér előkészítése:

Minden csoport számára vágj le egy hosszú ívet a papírtekercsről.

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  • Minden csoport kap egy nagy borítékot, benne több kisebb borítékkal. A diákok felbontják az 1. NAP jelölésű borítékot anélkül, hogy a többit kivennék a nagy borítékból. Az 1. NAP jelölésű borítékban egy gyermek képét találják, a fotó hátoldalán egy számot (pl. 35 / 23). A szám azt jelöli, hány év telt el a fotó elkészülte óta, de ezt egyelőre nem magyarázzuk meg, titokban marad.
  • A csoportok egy hosszú papírlapot kapnak, amelyen körülrajzolják a cipőjüket vagy a lábukat.  Az egy csoportok diákjainak összes cipő- vagy lábnyoma ugyanarra a nagy papírtekercsre kerüljön. Legalább hat (a lenti kérdéskörök mindegyikéhez egy) körvonal legyen, de akár többet is csinálhatnak.  A tanulók együtt döntsék el, hogyan helyezik el a papíron egymáshoz képest a körvonalakat. Fedhetik egymást, egymás mellé kerülhetnek, vagy a két megoldás egyszerre is megjelenhet a munkájukban. A csoportok együtt dolgoznak, segítenek egymásnak rajzolni, megosztják az eszközeiket, és hatékonyan adják át véleményüket, gondolataikat egymásnak. (A tanulók cipőikkel is csereberélhetnek a többi csoporttal, ezzel biztosítva, hogy minél változatosabb körvonalak szülessenek.)
  • Magyarázd el a csoportoknak, hogy a fotón szereplő személyről, és az ő életéről fognak gondolkodni, úgy, hogy az ő cipőjébe képzelik magukat. Egyenként mutasd be a lenti kérdéseket. Kérdésenként 2-3 percet hagyj a tanulóknak a csoportos vitára és döntéshozatalra, további 3-4 percet pedig, hogy gondolataikat megrajzolják/leírják/színekkel jelenítsék meg a talp-formákban, amiket rajzoltak. {Engedj a tanulóknak teret, hogy átbeszéljék a rajzolás menetét, és azt, hogy hogyan haladjanak a csoportos munkával. Csak akkor lépj közbe, amikor végképp elakadtak.}
  • Rajzban/szavakkal vagy a kettővel együtt fejezzék ki a személyre vonatkozóan az alábbiakat:
    • Hol tölti az ideje nagy részét, és hogy néz ki az a hely?
    • Hogy tölti az időt, mit csinál a nap nagyobbik hányadában? Dolgozik/Tanul/Játszik? Esetleg valami mást csinál?
    • Mi az érdeklődése, hobbija?
    • Hogy néz ki az otthona és családja?
    • Mi a kedvenc játéka, van-e háziállata?
    • Mi lehet az, amitől fél?
  • Párosítsd össze a csoportokat (két csoport alkosson egy párt), hogy megoszthassák egymással a képeiket és a munkájukat, és beszélgessenek a képeken szereplő személyekkel kapcsolatos gondolataikról.
  • Az egész osztályt hívd össze. Vitassátok meg, milyen érzés volt más helyébe képzelni magukat?  Nehéz vagy könnyű? Miért? Hasonló vagy eltérő volt a megfigyelésük a többiekéhez képest a csoportban? Mennyiben?

                    Jól tudtak csoportban együtt dolgozni? Miből volt ez látható számukra?