Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go) – detektívekként |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok séta közben figyelnek az utasításokra, és gyakorolják a nyomozóvá válást. |
Szükséges: | |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | Esetleg ürítsétek ki a termet. |
Így néz ki a tér: | Tágas tér |
útmutató: 1. Mindenki keressen magának egy saját helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra. 3. Ezután ismertesd a szabályokat: a diákoknak meg kell állniuk, amikor azt mondod, hogy Állj! és tovább kell menniük, amikor azt mondod, hogy Mehet! Próbáljátok ki ezt néhányszor. Mindenki egyszerre álljon meg és induljon el, gyorsan reagálva. 4. Kérdezd mega diákokat, hogy hogyan mozog egy detektív? A diákok próbálgassák maguk, aztán adj még néhány tippet és ötletet, amelyeket kipróbálhatnak, hogy még hitelesebb nyomozókká váljanak (pl. legyenek csendesek, osonjanak, maradjanak mozdulatlanok) 6. Kérd meg a tanulókat, hogy gondoljanak az előző napra, és az akkor detektívként gyűjtött szavakra. Amikor azt mondod, „Mehet!”, adjanak ki egy hangot / mondjanak ki egy szót, amit leírtak, és tegyenek egy olyan mozdulatot, amely illik a szóhoz. Az „Állj!”-nál teljesen hallgassanak el. 6. Térjetek át a fő tevékenységre: Az „Állj!” után kérd meg a diákokat, hogy szedjék össze a hanggyűjtő füzeteiket, és gyűljenek össze egy körben. |
|
TIPP: HOGYAN TEGYÜK NYILVÁNVALÓVÁ, HOGY MINDENKINEK RÉSZT KELL VENNIE A foglalkozást vezető személy kivételével minden felnőttnek részt kell vennie a gyakorlatban a diákokkal együtt. Senki sem megfigyelő. |
Reflexió: Interjú és kézfogás körben |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják. |
Szükséges: | Hanggyűjtő füzetek és ceruza/toll. |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: | Tágas tér |
útmutató: 1. Bátorítsd a diákokat, hogy szerepjátékként kezeljék az interjút, amelyben egy nyomozó kihallgatást vezet. Hanggyűjtő füzeteik segítségével leírhatják a válaszokat (csak kulcsszavakat). 2. Kérdezgesd a diákokat a ma történtekkel kapcsolatban. Állapodjatok meg 2 kérdésben, mielőtt a diákok párokba rendeződnének. 3. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést, majd váltsanak. A diákok írjanak le szavakat a hanggyűjtő füzetükbe párjuk válaszaiból, hogy segítsen nekik emlékezni. 4 Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Kérd meg azokat a diákokat, akiknek eddig még nem volt lehetőségük beszélni, hogy osszák meg, mit mondott a párjuk az interjúban. Egy felnőtt több kézfogást küldjön körbe mindkét irányba. Amikor a kézfogások körbeértek, a foglalkozás zárásaként köszönjétek meg a diákok ügyes munkáját a 4. témában, és ismertessétek röviden, hogyan folytatódik az 5. témában a közös felfedezés. |
|
TIPP: NYUGODT, kellemes LÉGKÖR MEGTEREMTÉSE A REFLExIÓ UTOLSÓ RÉSZÉBEN Tű: Ha a kör kialakult, kérj meg mindenkit, hogy nyissa ki a varázsfülét, és figyeljen együtt, majd dobj egy gombostűt a padlóra. Amikor mindenki hallotta földet érni (nyugalmat igényel), átválthattok az interjúkban elhangzott válaszok meghallgatására. Suttogó foglalkozásvezető: Beszélj nagyon halkan, szinte suttogva a körben (nyugalmat és összpontosítást igényel a diákoktól). |
Fő tevékenység: Arany papír és Hazudós kör |
||
Ennek meg kell történnie: | A tanulók a talált szavakat arany papírra írják, és a kincsesládába helyezik. Felkészülés a következő témára: A hazudós körben a diákok összegyűlnek, és mindenki mond valami olyat magáról, ami nem igaz. | |
Szükséges: | Hanggyűjtő jegyzetfüzetek, arany papír, kincsesláda, filctollak, amelyek jól fognak az arany papírra, esetleg olló. | |
Előkészíteni: | Vágd méretre az arany lapokat (vagy a diákok is megtehetik). | |
A tér előkészítése: | ||
Így néz ki a tér: | Tanterem, ahol a diákok ülhetnek és dolgozhatnak, valamint körben állhatnak. | |
útmutató: 1. rész: Arany papír 1. Oszd ki a hanggyűjtő füzeteket, az arany papírt, az ollót és a filctollakat. 2. Magyarázd el: a hanggyűjtő füzetekben összegyűjtött szavakat felírjuk arany papírra, és elhelyezzük a kincsesládában. Hagyd, hogy a diákok leüljenek egy csendes helyre, és írjanak. 3. További instrukciók: a diákok a tegnapi reflexióból és a mai bemelegítésből is leírhatnak szavakat. Miután a szavakat átírták az arany papírra, kivágják, és a kincsesládába helyezik őket. Dolgozhatnak az előző foglalkozáson kialakult csoportjukban, hogy segítsék egymást. 2. rész: Hazudós kör 1. Gyűljetek körbe. Magyarázd el a feladatot, és mutass egy példát is: egy személy (diák és felnőtt) elmondja a nevét, és mond magáról egy hazugságot (pl. „Sanyi a nevem, és felrepültem a Holdra "). 2. Mindenki azt válaszolja: „Micsoda? Ez igaz?” Az a személy, aki hazudik, azt mondja: "Igen!" Ezután a körben mellette álló következik. 3. Tehettek két kört is, ha a gyakorlat termékeny. |
||
EXTRA FELADAT: Összesen hány szót gyűjtött össze az osztály a kincsesládában? |