A szavak kincsesládája
5. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
4

Bemelegítés: Állj és mehet! (Stop and go) – detektívekként

Ennek meg kell történnie: A diákok séta közben figyelnek az utasításokra, és gyakorolják a nyomozóvá válást.
Szükséges:  
Előkészíteni:  
A tér előkészítése: Esetleg ürítsétek ki a termet.
Így néz ki a tér: Tágas tér

Útmutató:

1. Mindenki keressen magának egy saját helyet a térben. Magyarázd el, hogy el kell kezdeniük sétálni, közben pedig figyelniük kell, mert útközben utasításokat fogsz adni. – „Kezdődhet a séta!”. 

2. A diákok figyeljenek rá, hogy egyedül sétáljanak, legyen hely körülöttük, töltsék ki a teret, lazítsák el a vállukat, engedjék le lazán a kezüket, nézzenek előre, és mosolyogjanak egymásra.

3. Ezután ismertesd a szabályokat: a diákoknak meg kell állniuk, amikor azt mondod, hogy Állj! és tovább kell menniük, amikor azt mondod, hogy Mehet! Próbáljátok ki ezt néhányszor. Mindenki egyszerre álljon meg és induljon el, gyorsan reagálva.

4. Kérdezd meg: hogyan tudnátok másképpen járni? Hagyd gondolkozni egy kicsit a diákokat, majd osszák meg javaslataikat. Mindenki próbáljon ki néhányat a javaslatokból. Kísérletezzetek különböző tempókkal, súlyos-könnyű léptek, stb.

5. Kérdezd meg: Mi az a nyomozó? Hogyan mozog egy nyomozó? Kérd meg a tanulókat, hogy tegyenek javaslatokat, és próbálják is ki ezeket. Vedd rá őket, hogy minden érzékszervüket használják, beleértve a hallásukat is. Állítsd meg a feladatot (Állj!), és kérj meg néhány diákot, hogy továbbra is járjanak nyomozókként, hogy a többiek lássák, mit csinálnak, és ihletet merítsenek belőle.

6. Térjetek át a fő tevékenységre: Az „Állj!” után kérd meg a diákokat, hogy továbbra is legyenek detektívek, és használják a varázsfülüket, de ezúttal már a szemüket és más érzékszerveiket is be kell kapcsolniuk a nyomozásba, és nem csak a hangokat, hanem nyomokat és szavakat is keresniük kell!

 

TIPP: HOGYAN TEGYÜK NYILVÁNVALÓVÁ, HOGY MINDENKINEK KELL RÉSZT VENNIE

A foglalkozást vezető személy kivételével minden felnőttnek részt kell vennie a gyakorlatban a diákokkal együtt. Senki sem megfigyelő.

Reflexió: Interjú és kézfogás körben

Ennek meg kell történnie: A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják.
Szükséges: A hanggyűjtő füzetek és ceruza/toll  
Előkészíteni:  
A tér előkészítése:  
Így néz ki a tér: Tágas tér

útmutató:

1. Bátorítsd a diákokat, hogy szerepjátékként kezeljék az interjút, detektívekként kérdezgetve egymást.

2. Kérd meg a diákokat, hogy találjanak ki lehetséges kérdéseket a mai interjúra. Mielőtt párokba osztanád a tanulókat, egyezetek meg, melyik 2 kérdést fogjátok használni.

3. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést, majd váltsanak. A diákok írjanak le szavakat a hanggyűjtő füzetükbe párjuk válaszaiból, hogy segítsen nekik emlékezni.

3. Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Néhányan (önként jelentkezők) megosztják a partnerük által az interjúban elmondottakat. Egy felnőtt több kézfogást küld a körben, mindkét irányba. Amikor a kézfogások körbeérnek, az ülés egy pozitív megjegyzéssel zárul valamiről, ami jól sikerült az aznapi foglalkozáson.

 

TIPP: NYUGODT, kellemes LÉGKÖR MEGTEREMTÉSE A REFLExIÓ UTOLSÓ RÉSZÉBEN

Tű: Ha a kör kialakult, kérj meg mindenkit, hogy nyissa ki a varázsfülét, és figyeljen együtt, majd dobj egy gombostűt a padlóra. Amikor mindenki hallotta földet érni (nyugalmat igényel), átválthattok az interjúkban elhangzott válaszok meghallgatására.

Suttogó foglalkozásvezető: Beszélj nagyon halkan, szinte suttogva a körben (nyugalmat és összpontosítást igényel a diákoktól).

Fő tevékenység: Detektív szóvadászat

Ennek meg kell történnie: A diákok, akik a feladat során nyomozók, csoportokban dolgoznak. Egy felnőtt bekíséri a diákokat egy olyan helyiségbe, ahová általában nincs bejárásuk. Itt a csoportok összegyűjtenek a szavakat, amelyeket felírnak a hanggyűjtő jegyzetfüzetükbe. 
Szükséges: Hanggyűjtő füzetek, nagyító és toll/ceruza minden tanulónak.
Előkészíteni: Keress olyan helyiségeket, ahová a diákok általában nem jutnak be az iskolában. Javaslatok: iskolai konyha, tanári szoba, tetőtér/alagsori szoba, vagy műhely.
A tér előkészítése:    
Így néz ki a tér: Tanterem és több érdekes helyiség az iskolában, ahová a diákoknak általában nincs bejárásuk.  

útmutató:

1. Beszélgessetek a bemelegítés folytatásaként: mutass rá, hogy a diákok nagyon jók lettek a hallgatásban és a hanggyűjtésben. De a kincsesládához több kell, mint hangutánzó szavak, és a csoport most már készen áll a következő lépésre, mint szó-nyomozók! Továbbra is figyelni fogjuk a hangokat, de emellett keresünk még szavakat és mindenféle dolgot, amit le akarunk írni. Ez egy kincsesláda lesz, mindenféle szóval az életünkből! És most igazi nyomozófelszerelésre van szükségünk: oszd ki a detektívfelszerelést – a nagyítót. Ezen kívül a diákok megkapják a hanggyűjtő jegyzetfüzeteiket és egy ceruzát/tollat.

2. Kérdezd meg: Milyen szavakat szedhetünk össze a bemelegítésből? (Valamire gondoltak, valamit csináltak, valaki valamit mondott). Hallgassd meg az ötleteiket, majd mindenki írjon le egy tetszőleges szót a bemelegítésből. Figyeljetek rá, hogy mindenki megértse a feladatot, és segítsetek a diákoknak, akik ezt igénylik.  

3. Útmutató: osszuk a diákokat csoportokba a rendelkezésre álló felnőttek száma alapján. Minden csoport egy nyomozócsapat, akik együtt fognak dolgozni, hogy szavakat találjanak. Használjátok minden érzékszerveteket, füleljetek, keressétek a szavakat (a szemetekkel és a nagyítóval), szagoljátok a szavakat, tapintsátok a szavakat. Mindenkinek legalább 5 szót össze kell gyűjtenie. Akkor összesen hány szó lesz egy csoportban?

3. Minden csoportnak egy felnőtt segít, együtt megkeresik az új, izgalmas helyiséget. A csoportokban a diákok egymást segítve keresik a szavakat. Emlékeztesd őket, hogy nem baj, ha nem tudják, milyen betűkből áll egy szó, vagy hogyan kell leírni. Próbálják meg – és kérhetnek segítséget –, csak így válhatnak jobb szó-detektívekké.

4. Körülbelül 30 perc elteltével, amikor mindenki talált öt (vagy más egyeztetett számú) szót, minden csoport visszatér az osztályterembe.

 

TIPPEK:

Készítsd el a csoportokat előre: Oszd a tanulókat csoportokra a rendelkezésre álló felnőttek száma alapján. Minden felnőtt a csoportjával megy. Minden csoportba próbálj bevonni olyan diákokat, akik lelkesednek az olvasásért/írásért. 

A felnőttek maradjanak a háttérben: A felnőttek többnyire maradjanak a háttérben, amikor mindenki belép a kijelölt helyiségbe. Segíthet, ha nehéz szavakat találni: Mit láttok a szobában? Mi olyan kicsi, hogy csak a nagyítón keresztül látjátok? Mit hallotok? Milyen szagot éreztek? Mit keresne egy nyomozó? Mi tetszik nektek? Segíthet a a betúhangokkal, ha a diákok teljesen abbahagyják az írás, de ne javítsa a helyesírást.