A szavak kincsesládája
3. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
4

Bemelegítés: Varázsfülek - csoportos változat

Ennek meg kell történnie: A tanulók alkossanak csoportokat, és hallgassák meg a társaik által összegyűjtött hangokat. Írják le a hallott hangokat, és képzeljék el, honnan származhatnak.
Szükséges:

- Egy titkos tárgyakkal teli zsák csoportonként. A tárgyak hangot adnak, amikor a diákok dörzsölik, rázzák, és/vagy a földre ejtik őket (lehetőleg az előző napi utazás során gyűjtsétek be ezeket).

- Post-it lapok (minden diáknak 3) és ceruzák.

- Szemkötő, minden diáknak egy (a csoportvezetők kivételével).

Előkészíteni: A hangot adó tárgyakat gyűjtsétek vászontáskákba csoportonként.
A tér előkészítése:  
Így néz ki a tér:

Tér csoportos munkához íróasztallal, vagy anélkül.

A csoportokban a diákok külön székeken ülnek, bekötött szemmel. Ügyeljetek arra, hogy a csoportok között legyen némi távolság.

ÚTmutató:

1. Oszd csoportokba a tanulókat! Minden csoportban legyen egy vezető, a többiek üljenek le a székekre csukott/bekötött szemmel és hallgassanak. A csoportok dönthetnek arról, hogy kik legyenek a csoportvezetők.

2. Magyarázd el a feladatot, és mutass egy példát: minden csoportban a vezető kiválaszt 3 tárgyat, és a csoport tagjai egyenként meghallgatják az általuk kiadott hangokat. Amikor a vezető az első hangot mutatja, azt mondja: "Első hang". A csoporttagoknak figyelniük kell, és meg kell próbálniuk rájönni, mi adja a hangot. Ne mondják ki hangosan, hanem emlékezzenek rá, mint "Első hang”.

3. Azok, akik hallgatni fognak, üljenek le, és kössék be a szemüket. A vezető ekkor előveszi a hangot adó titkos tárgyakat tartalmazó táskáját. Kiválaszt 3 tárgyat. Egyszerre egy tárgyat vesz elő, és megnevezi azt "1/2/3 hang", majd dörzsöli, rázza és/vagy leejti a tárgyat a padlóra, hogy halk hangot adjon. Emlékeztesd őket, hogy a hangoknak halknak kell lenniük, hogy tesztelni tudjuk, mennyire varázslatos a fülünk (és ne sértse a hallásunkat, vagy zavarja a többi csoportot).

4. A vezető ezután visszarejti a tárgyakat a táskába, és a csoport tagjai levehetik a szemkötőjüket. Ezután felírhatják (vagy lerajzolhatják), amiről azt gondolták, hogy az 1, 2 és 3. hangot kiadta. Ha ezt mindenki megtette, a vezető egyenként megmutathatja a tárgyakat.

5. Csoportos kérdés: Milyen volt bekötött szemmel lenni? Milyen volt vezetni a többieket? Milyen volt eldönteni, hogy ki legyen a vezető? Mi volt nehéz? Mi volt könnyű? Holnap újra fogjuk próbálni (4. nap): Hogyan tehetjük még jobbá a feladatot? Biztonságosabbá? Nehezebbé – ha túl könnyű?   

6. Térjetek át a fő tevékenységre: Most már bemelegítettük a fülünket, és készen állunk, hogy a hangokkal és a kincsesládával dolgozzunk!

Reflexió: Interjú és kézfogás körben

Ennek meg kell történnie: A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják.
Szükséges:  
Előkészíteni:  
A tér előkészítése:  
Így néz ki a tér: Tágas tér

útmutató:

1. Egyezzetek meg a csoportban, hogy melyik két kérdés szerepeljen a mai interjúban.

2. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést az aznapi foglalkozással kapcsolatban, majd váltsanak. Fontos, hogy a diákok emlékezzenek párjuk válaszaira.

3. Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Kérj meg véletlenszerűen diákokat, hogy osszák meg párjuk válaszait az interjúból (válassz más diákokat, mint az előző foglalkozáson). A jelenlévő egyik felnőtt küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás lezárul.

 

TIPP: NYUGODT, kellemes LÉGKÖR MEGTEREMTÉSE A REFLExIÓ UTOLSÓ RÉSZÉBEN

Tű: Ha a kör kialakult, kérj meg mindenkit, hogy nyissa ki a varázsfülét, és figyeljen együtt, majd dobj egy gombostűt a padlóra. Amikor mindenki hallotta földet érni (nyugalmat igényel), átválthattok az interjúkban elhangzott válaszok meghallgatására.

Suttogó foglalkozásvezető: Beszélj nagyon halkan, szinte suttogva a körben (nyugalmat és összpontosítást igényel a diákoktól).

Pedagógusok által vezette napok. A fő tevékenységre vonatkozó ötletek:

3. nap: Helyezzétek az arany papírra írt hangutánzó szavakat a kincsesládába

Hozz létre 2 vagy 3 fős csoportokat (a pedagógus határozza meg a csoportokat). Dolgozzatok a 2. foglalkozás és a 3. foglalkozás bemelegítésének eredményeivel. Mondjátok el egymásnak, milyen hangokat találtatok az egyes helyeken. Olvassátok fel, amiket írtatok. Keressetek együtt 6 kedvenc hangutánzó szót (módosítsd szükség szerint fel/le a számot), amelyeket a csoport arany papírra ír, és az kincsesládába helyez. Végezzétek el a szavak behelyezésének szertartását.

Képregény

Olvass fel egy képregényt, és keress olyan szavakat, amelyek leírják a hangokat, amikor valami történik. A diákok párban készítsék el saját képregényeiket, amihez (vakon) kiválaszthatnak 3-5 arany szót a kincsesládából, és legalább két hangutánzó szót használnak a képregényből (pl. recccs, bumm, ahh!).  

Hangfelvételek

Az 1. foglalkozás variációja: oszd a csoportokat különböző helyiségekbe. Hallgassanak különféle hangokat, amelyeket meghatározott helyekről (buszpályaudvar, mozi, piactér stb.) vettek fel. Feladat: alkosd újra ennek a helynek a hangjait saját hangoddal és testeddel. Osszátok meg ezeket egymással.