Bemelegítés: Varázsfülek - csoportos változat |
|
Ennek meg kell történnie: | A tanulók alkossanak csoportokat, és hallgassák meg a társaik által összegyűjtött hangokat. Írják le a hallott hangokat, és képzeljék el, honnan származhatnak. |
Szükséges: |
- Egy titkos tárgyakkal teli zsák csoportonként. A tárgyak hangot adnak, amikor a diákok dörzsölik, rázzák, és/vagy a földre ejtik őket (lehetőleg az előző napi utazás során gyűjtsétek be ezeket). - Post-it lapok (minden diáknak 3) és ceruzák. - Szemkötő, minden diáknak egy (a csoportvezetők kivételével). |
Előkészíteni: | A hangot adó tárgyakat gyűjtsétek vászontáskákba csoportonként. |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: |
Tér csoportos munkához íróasztallal, vagy anélkül. A csoportokban a diákok külön székeken ülnek, bekötött szemmel. Ügyeljetek arra, hogy a csoportok között legyen némi távolság. |
ÚTmutató: 1. Oszd csoportokba a tanulókat! Minden csoportban legyen egy vezető, a többiek üljenek le a székekre csukott/bekötött szemmel és hallgassanak. A csoportok dönthetnek arról, hogy kik legyenek a csoportvezetők. 2. Magyarázd el a feladatot, és mutass egy példát: minden csoportban a vezető kiválaszt 3 tárgyat, és a csoport tagjai egyenként meghallgatják az általuk kiadott hangokat. Amikor a vezető az első hangot mutatja, azt mondja: "Első hang". A csoporttagoknak figyelniük kell, és meg kell próbálniuk rájönni, mi adja a hangot. Ne mondják ki hangosan, hanem emlékezzenek rá, mint "Első hang”. 3. Azok, akik hallgatni fognak, üljenek le, és kössék be a szemüket. A vezető ekkor előveszi a hangot adó titkos tárgyakat tartalmazó táskáját. Kiválaszt 3 tárgyat. Egyszerre egy tárgyat vesz elő, és megnevezi azt "1/2/3 hang", majd dörzsöli, rázza és/vagy leejti a tárgyat a padlóra, hogy halk hangot adjon. Emlékeztesd őket, hogy a hangoknak halknak kell lenniük, hogy tesztelni tudjuk, mennyire varázslatos a fülünk (és ne sértse a hallásunkat, vagy zavarja a többi csoportot). 4. A vezető ezután visszarejti a tárgyakat a táskába, és a csoport tagjai levehetik a szemkötőjüket. Ezután felírhatják (vagy lerajzolhatják), amiről azt gondolták, hogy az 1, 2 és 3. hangot kiadta. Ha ezt mindenki megtette, a vezető egyenként megmutathatja a tárgyakat. 5. Csoportos kérdés: Milyen volt bekötött szemmel lenni? Milyen volt vezetni a többieket? Milyen volt eldönteni, hogy ki legyen a vezető? Mi volt nehéz? Mi volt könnyű? Holnap újra fogjuk próbálni (4. nap): Hogyan tehetjük még jobbá a feladatot? Biztonságosabbá? Nehezebbé – ha túl könnyű? 6. Térjetek át a fő tevékenységre: Most már bemelegítettük a fülünket, és készen állunk, hogy a hangokkal és a kincsesládával dolgozzunk! |
Reflexió: Interjú és kézfogás körben |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják. |
Szükséges: | |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: | Tágas tér |
útmutató: 1. Egyezzetek meg a csoportban, hogy melyik két kérdés szerepeljen a mai interjúban. 2. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést az aznapi foglalkozással kapcsolatban, majd váltsanak. Fontos, hogy a diákok emlékezzenek párjuk válaszaira. 3. Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Kérj meg véletlenszerűen diákokat, hogy osszák meg párjuk válaszait az interjúból (válassz más diákokat, mint az előző foglalkozáson). A jelenlévő egyik felnőtt küldjön körbe több kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás lezárul. |
|
TIPP: NYUGODT, kellemes LÉGKÖR MEGTEREMTÉSE A REFLExIÓ UTOLSÓ RÉSZÉBEN Tű: Ha a kör kialakult, kérj meg mindenkit, hogy nyissa ki a varázsfülét, és figyeljen együtt, majd dobj egy gombostűt a padlóra. Amikor mindenki hallotta földet érni (nyugalmat igényel), átválthattok az interjúkban elhangzott válaszok meghallgatására. Suttogó foglalkozásvezető: Beszélj nagyon halkan, szinte suttogva a körben (nyugalmat és összpontosítást igényel a diákoktól). |
Pedagógusok által vezette napok. A fő tevékenységre vonatkozó ötletek: |
3. nap: Helyezzétek az arany papírra írt hangutánzó szavakat a kincsesládába Hozz létre 2 vagy 3 fős csoportokat (a pedagógus határozza meg a csoportokat). Dolgozzatok a 2. foglalkozás és a 3. foglalkozás bemelegítésének eredményeivel. Mondjátok el egymásnak, milyen hangokat találtatok az egyes helyeken. Olvassátok fel, amiket írtatok. Keressetek együtt 6 kedvenc hangutánzó szót (módosítsd szükség szerint fel/le a számot), amelyeket a csoport arany papírra ír, és az kincsesládába helyez. Végezzétek el a szavak behelyezésének szertartását. Képregény Olvass fel egy képregényt, és keress olyan szavakat, amelyek leírják a hangokat, amikor valami történik. A diákok párban készítsék el saját képregényeiket, amihez (vakon) kiválaszthatnak 3-5 arany szót a kincsesládából, és legalább két hangutánzó szót használnak a képregényből (pl. recccs, bumm, ahh!). Hangfelvételek Az 1. foglalkozás variációja: oszd a csoportokat különböző helyiségekbe. Hallgassanak különféle hangokat, amelyeket meghatározott helyekről (buszpályaudvar, mozi, piactér stb.) vettek fel. Feladat: alkosd újra ennek a helynek a hangjait saját hangoddal és testeddel. Osszátok meg ezeket egymással. |