Bemelegítés: Varázsfülek |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok a földön fekve figyelik az őket körülvevő hangokat. A csoport közösen gyakorolni kezdi a hangok betűkké transzformálását. |
Szükséges: | Tábla/okostábla és írószerek |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: | Tágas tér |
Útmutató: 1. A diákok a földön fekszenek csukott szemmel, úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. Kérd meg a diákokat, hogy nyissák ki a varázsfülüket, és hallgassák meg, milyen hangokat sikerül elkapniuk, begyűjteniük vele. Figyeljék meg jól, milyen hangokat hallanak a termen belülről. Tartsátok a csendet egy kis ideig. 2. Válasszatok egy másik helyet, ahonnan a hangokat begyűjthetitek – akár a szomszédos termekből, akár a szabadból. Hallhattok közlekedési hangokat / a természet hangjait, vagy más osztályok hangjait az iskolában. A lényeg, hogy az 1. nap hangjaitól különbözőek legyenek. 3. Kérd meg a diákokat, hogy nyissák ki a szemüket és lassan üljenek fel. Milyen hangokat hallottak? Kérdezd meg, hogy valaki körül tud-e írni egy hangot, amit hallott. Hogy hangzott? Meg tudja mutatni/tudja utánozni? A diákok két-három csoportban írják körül, és szólaltassák meg legjobb tudásuk szerint az általuk hallott hangokat. 4. Kérj meg minden diákot, hogy próbálják a saját hangjukkal megszólaltatni az általuk hallott hangokat. Ne felejtsétek, hogy a csoport által hallott hangok meglehetősen csendesek voltak. Szükség szerint állítsátok feljebb vagy lejjebb a hangerőt. 5. Válassz ki egy diákot egy tiszta hanggal: kérdezd meg, hogy meg tudná-e mutatni a többieknek is a hangot. Csoportkérdés: milyen betűt használhatnánk, hogy rögzítsük ezt a hangot? A diákok ötleteljenek együtt. Írjátok fel a betűjavaslatokat a táblára/okostáblára. 6. Ismételjétek meg az 5. pontot. 7. Térjetek át a fő tevékenységre: Most már bemelegítettük a fülünket, és készen állunk rá, hogy kimenjünk a szabadba, és új hangokat gyűjtsünk a kincsesládába! |
Reflexió: Interjú és kézfogás körben |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják. |
Szükséges: | |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: | Tágas tér |
útmutató: 1. Mi az interjú? Ismételjétek meg mire jutottatok az előző foglalkozáson. Bátorítsd a tanulókat, hogy szerepjátékként kezeljék a feladatot. 2. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést az aznapi foglalkozással kapcsolatban, majd váltsanak. Ezúttal fontos, hogy a diákok emlékezzenek párjuk válaszaira. Példa kérdések (bátran használjátok a tanulók javaslatait): Melyik mai hang tett a leginkább boldoggá? Mely hangok irritáltak/zavartak? Melyik hang neked a legszomorúbb? Miért? 3. Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Kérj meg véletlenszerűen diákokat, hogy osszák meg párjuk válaszait az interjúból (válassz más diákokat, mint az előző foglalkozáson). A jelenlévő egyik felnőtt küldjön körbe három kézfogást a körön. Amikor a kézfogások körbeérnek, a foglalkozás azzal zárul, hogy megköszönjük mindenkinek a mai erőfeszítést.
|
|
TIPP: NYUGODT, kellemes LÉGKÖR MEGTEREMTÉSE A REFLExIÓ UTOLSÓ RÉSZÉBEN Tű: Ha a kör kialakult, kérj meg mindenkit, hogy nyissa ki a varázsfülét, és figyeljen együtt, majd dobj egy gombostűt a padlóra. Amikor mindenki hallotta földet érni (nyugalmat igényel), átválthattok az interjúkban elhangzott válaszok meghallgatására. Suttogó foglalkozásvezető: Beszélj nagyon halkan, szinte suttogva a körben (nyugalmat és összpontosítást igényel a diákoktól). |
Fő tevékenység: Hanggyűjtők – a szabadban |
|
Ennek meg kell történnie: | Utazzatok el a megbeszélt helyre, figyeljétek meg milyen hangokat hallotok, és rögzítsétek azokat a hanggyűjtő füzetekbe, amelyeket a diákok magukkal visznek. |
Szükséges: |
- Hanggyűjtő jegyzetfüzet és ceruza minden tanulónak. - Vászontáskák az extra feladathoz. |
Előkészíteni: | Tervezzétek meg az utazást a kiválasztott helyszínre, próbáljátok ki az útvonalat, és vegyétek meg a jegyeket a tömegközlekedésre, ha szükséges. |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: |
Az előre megbeszélt úticél. |
útmutató: 1. Magyarázd el a diákoknak, hogy rögzíteniük kell az utazás során hallott hangokat a hanggyűjtő füzetükbe, amire vigyázniuk kell a következő foglakozásig, amikor majd az iskolában elhelyezik a hangokat a kincsesládában. Kérd meg őket, hogy figyeljenek a számukra szép, furcsa, szomorú, idegesítő, ismerős és ismeretlen hangokra. Emlékeztesd őket, hogy nem baj, ha nem tudják, hogyan kell betűkkel rögzíteni a hangokat. Meg kell próbálniuk, és kérhetnek segítséget – csak így válhatnak jobb hanggyűjtőkké. 2. Ossz ki hanggyűjtő füzeteket és ceruzákat, amelyekre innentől fogva minden diák maga vigyáz. Szükség esetén a diákokat kisebb csoportokba is oszthatjátok, akik együtt dolgoznak az utazás során. Ha elegendő felnőtt van erre, akkor a csoportok szét is válhatnak, különböző útvonalakat bejárva. 3. Amikor a csoport megérkezett az úticélhoz: a diákok keressenek maguknak álló/ülőhelyet, majd innentől önállóan figyelnek a hangokra, ahogy azt a bemelegítés során, és az előző foglalkozáson is tették. Emlékeztesd őket, hogy felfigyelhetnek szép, furcsa, szomorú, idegesítő, ismerős és ismeretlen, vicces, hangos és halk hangokra. Írják le a hanggyűjtő jegyzetfüzetükbe olyan betűket, amelyek szerintük illenek ezekhez a hangokhoz. 4. Ha több úticélt is kijelöltetek: menjetek tovább a következő helyszínre. Alternatív megoldásként: javasold, hogy álljatok meg az iskolába vezető úton, és ott is gyűjtsetek hangokat. Megkérheted őket, hogy idézzék fel az otthonuk és az iskola közötti utazás során hallott hangokat. 5.Visszatérve az iskolába: írjátok le azokat a hangokat, amelyeket a diákoknak az út során még nem sikerült feljegyezniük a hanggyűjtő füzetükbe, majd gyűjtsd össze a füzeteket és a ceruzákat. 6. Közös reflexió: Mi a különbség a hang és a betű között? Mi a közös bennük? Hogyan kapcsolódnak a hangok a betűkhöz? Hogyan kapcsolódnak a hangok a szavakhoz? Minden diák megoszthat egy-két hangot, amit felírt a hanggyűjtő füzetébe. A többi diák próbálja kitalálni, honnan származnak ezek a hangok. |
|
TOVÁBBI FELADATOK: FELKÉSZÜLÉS A 3-4. nap bemelegítő feladatára Titkos küldetés: kérd meg a tanulókat, hogy egyénileg gyűjtsenek apró dolgokat, amelyek hangot adnak, amikor dörzsölik, megrázzák, vagy a földre ejtik őket. Ezeket vászontáskákba lehet gyűjteni (mert ezek nem adnak ki hangot, nem zörögnek), és a 3. napon bemelegítéskor használhatók. Kérd meg a diákokat, hogy ne osszák meg a többiekkel, mit találtak, mert a következő napon az lesz a feladat, hogy megpróbálják kitalálni, mi adja ki az egyes hangokat. A pedagógusoknak: Ha a diákok nem végzik el a ráadás feladatot, gyűjtsetek olyan dolgokat, amelyek hangot adnak a 3. és 4. nap bemelegítéséhez. |