Nyitás: A szavak kincsesládájának felfedezése |
|
Ennek meg kell történnie: | A csoport felfedezi a kincsesládát és a feliratot a táblán, majd megbeszélik, mik lehetnek ezek. |
Szükséges: |
Kincsesláda Hangrendszerhez csatlakoztatott kis hangszóró (pl. telefonhoz csatlakoztatott bluetooth hangfal) |
Előkészíteni: |
Keress olyan tárgyakat, amelyek hangot adnak, és helyezd el őket a kincsesládában. Győződj meg róla, hogy a hangszóró és a hangrendszer csatlakoztatva van. |
A tér előkészítése: |
Készítsd elő a teret. Helyezd ki az aranyládát. Csatlakoztasd a hangfalat alacsony hangerőn, és rejtsd el a ládába. Írd fel a táblára, hogy "CÉL: Megtölteni a szavak kincsesládáját életünk hangjaival és szavaival, és történeteket alkotni belőlük." |
Így néz ki a tér: | Tágas tér, a kincsesláda kihelyezve, a táblára felírva a CÉL. |
Útmutató: 1. A diákok belépnek a szobába, meglátják a kincsesládát, és elolvassák a táblára írt CÉL-t. 2. Vezessétek be a hét témáját: gyűjtsd magad köré a csoportot, és magyarázd el mit jelent a táblára írt cél. Mi az a kincsesláda? Mi van a táblára írva? Ez mit jelent? Mindenki nézzen a kincsesládára, majd csukja be a szemét: hogyan kerülhetett ide a kincsesláda? Hallgassátok meg a válaszokat, majd mondd el a diákoknak, hogy te hoztad ide azt, mert fontos szerepe lesz a következő hetek közös munkájában. 3. A diákok 3-4 fős csoportokban beszéljék meg, vajon mire való a kincsesláda, és legalább egy fontos dologban állapodjanak meg, amire jó lehet. Hallgassátok meg a csoportok ötleteit. 4. Kérdezd meg, hogy vajon kinyisd-e a kincsesládát. Hallgassátok a hangokat, amelyek kihallatszódnak belőle. 5. Mondd el a diákoknak, hogy meg fogjátok tölteni a ládát az általuk talált hangokkal és szavakkal, megtanulva használni ezeket a hangokat, és új és izgalmas módon szavakká és történetekké összeilleszteni őket. De ahhoz, hogy ez megtörténhessen, előbb meg kell tanulnunk hanggyűjtőkké, szó-detektívekké, hazugokká, és végül mesemondókká válni! Fontos, hogy lépésenként haladjunk, az első lépésben meg kell tanulnunk hanggyűjtőkké válni! A füleink varázslatosak, sokkal többet hallanak, mint azt észrevennénk. |
Bemelegítés: Varázsfülek |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok a földön fekve figyelik az őket körülvevő hangokat. A csoport közösen gyakorolni kezdi a hangok betűkké transzformálását. |
Szükséges: | Tábla/okostábla és írószerek |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: | Tágas tér |
útmutató: 1. A diákok a földön fekszenek csukott szemmel, úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. Kérd meg a diákokat, hogy nyissák ki a varázsfülüket, és hallgassák meg, milyen hangokat sikerül elkapniuk, begyűjteniük vele. Először arra fordítsák a figyelmüket, hogy milyen hangokat hallanak a termen kívülről. Tartsátok a csendet egy kis ideig. 2. Majd kérd meg a diákokat, hogy próbáljanak hangokat rögzíteni a testük belsejéből. Ismét tartsátok a csendet. 3. Kérd meg a diákokat, hogy nyissák ki a szemüket és lassan üljenek fel. Hányan hallottak hangokat a termen kívülről? A testükből? Kérdezd meg, hogy valaki körül tud-e írni egy hangot, amit hallott. Hogy hangzott? Meg tudja mutatni/tudja utánozni? Két-három diák a legjobb tudása szerint írja körül és szólaltassa meg az általuk hallott hangokat. 4. Kérj meg minden diákot, hogy próbálják a saját hangjukkal megszólaltatni az általuk hallott hangokat. Ne felejtsétek, hogy a csoport által hallott hangok meglehetősen csendesek voltak. Szükség szerint állítsátok feljebb vagy lejjebb a hangerőt. 5. Válassz ki egy diákot egy tiszta hanggal: kérd meg, hogy mutassa meg az általa hallott hangot, hogy azt mindenki hallhassa. A csoport többi tagja figyelje. Csoportkérdés: milyen betűt használhatnánk, hogy rögzítsük ezt a hangot? A diákok ötleteljenek együtt. Írjátok fel a betűjavaslatokat a táblára/okostáblára. 6. Ismételjétek meg az 5. pontot. 7. Térjetek át a fő tevékenységre: Most már készen állunk az első hangok rögzítésére a szavak kincsesládájába! |
Reflexió: Interjú és kézfogás körben |
|
Ennek meg kell történnie: | A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják. |
Szükséges: | |
Előkészíteni: | |
A tér előkészítése: | |
Így néz ki a tér: | Tágas tér, esetleg a szabadban. |
útmutató: 1. Mi az az interjú? Hagyd, hogy a diákok magyarázzanak, és ők mutassanak példákat. Jussatok megegyezésre arról, hogy mi az az interjú, és bátorítsd a tanulókat, hogy szerepjátékként kezeljék a feladatot (bújjanak nekik tetsző szerepbe, kísérletezzenek karakterekkel). 2. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést az aznapi foglalkozással kapcsolatban, majd váltsanak. Ezúttal fontos, hogy a diákok emlékezzenek saját válaszaikra. Példa kérdések (bátran használjátok a diákok javaslatait): Mit gondolsz a választott szavadról? Melyik mai hang tetszett a legjobban? Miért? 3. Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Kérj meg véletlenszerűen diákokat, hogy osszák meg az interjú során adott válaszaikat. A jelenlévő egyik felnőtt küldjön körbe egy kézfogást a körön. Amikor visszatér a küldőhöz a kézfogás, a foglalkozás azzal zárul, hogy megköszönjük mindenkinek a mai erőfeszítést.
|
Fő tevékenység: Hanggyűjtők - beltéri változat |
|||||
Ennek meg kell történnie: | A. Több helyiségben különböző hangfelvételeket játszanak le. A diákcsoportok hallgatják ezeket a hangfelvételeket, és betűkre fordítják. Megállapodnak a hangokat leíró közös szavakban, és ezeket arany papírra írják. B. Begyűjtés: a szavakat felolvassák, és az arany papírokat ünnepélyesen a kincsesládába helyezik. C. Szavazás a 2. nap úticéljáról. D. Közös, interjú-szerű reflexió: a választásról és a hangokról. | ||||
Szükséges: |
- Kincsesláda. - A3-as lap (minden 3 fős csoportnak egy). - Ceruzák/tollak. |
- Ceruzák. - Hangrendszer és hangfelvételek minden helyiségbe. - Arany papír. |
- Filctoll, amely jól fog az arany papírra. - 1 lap minden alternatív helyszínre a 2. napon. - Kerek matricák/pöttyök (egy minden tanulónak). |
||
Előkészíteni: |
- Keress 3-5 perces hangfelvételeket minden helyiséghez: pl. ismeretlen zenei stílusok, idegen nyelvű beszélgetések, víz alatti hangok, tűzijátékok, irodai zajok, gyári hangok. - Vágd az arany papírt megfelelő méretű darabokra. |
- Határozz meg különböző helyszíneket a 2. napra. Írd le őket: minden papírlapra egy helyet. - Ha többletfeladatokra van szükség: készülj fel a szertartásra. |
|||
A tér előkészítése: |
- Állítsd be a hangrendszert minden szobában. - Helyezz el minden helyiségben üres papírlapokat, színes ceruzákat, arany papírt és filctollakat. |
- Tedd az kincsesládát (és esetleg a szertartás kellékeit) a fő térbe. | |||
Így néz ki a tér: | Két vagy három különböző szoba csoportos munkához (íróasztallal vagy anélkül). | ||||
útmutató: Elrendezés: a tanulók 2-3 teremre vannak osztva. A 3-4 fős csoportok helyet keresnek maguknak az adott teremben, papírt és színes ceruzát kapnak. A csoport körülüli a papírlapját. Minden teremben lejátszásra kerül egy hangfelvétel, amelyet a diákok meghallgatnak. Minden helyiségben különböző hangzásvilágot kell kialakítani. 1. Magyarázd el a hangfelvételek lejátszása előtt, hogy a csoportoknak figyelniük kell a hangfelvételeket, és olyan betűket kell írniuk a csoport papírlapjára, amelyek szerintük illenek a hangokhoz. Hallgatás közben írhatnak. Ezután az általuk begyűjtött hangok a kincsesládába kerülnek. Emlékeztesd őket, hogy semmi baj, ha nem tudják, hogyan kell betűkkel rögzíteni a hangokat. A lényeg, hogy meg kell próbálniuk, és kérhetnek segítséget – csak így válhatnak jobb hanggyűjtőkké. Variáció: tedd hozzá, hogy a hangokhoz illő hangulatokkal is megtölthetik a lapot: vidám, szomorú, nyugodt, izgatott, mérges, élénk, könnyed, sötét stb. 2. Hangfelvétel lejátszása (3-5 perc). 3. Ha szükséges, adj időt a csoportoknak a feladat befejezésére, miután a hangfelvétel véget ért. 4. A csoportokban: meséljetek egymásnak a hallott hangokról és a szerintetek ezeket jól leíró betűkről. Sok hasonló betűtök/hangotok van? Olvassátok fel őket egymásnak. Hogy hangzanak? 5. A csoportokban: állapodjatok meg egy (vagy több) új hangutánzó szó kiválasztásában a leírtak közül. Írjátok a papírra a szót/szavakat, amelyekben egyetértetek. 6. Ünnepélyes átadás: minden csoport kap egy filctollat, szavanként egy arany papírt, és felírják a csoport által választott szót/szavakat. (Ha van időtök, lásd az alábbi javaslatokat) 7. Gyűjtsd össze a csoportokat minden helyiségből a szertartásra: a csoportok tagjai mind odalépnek szavaikkal a kincsesládához. Minden csoport hangosan kimondja hangutánzó szavait, vagy bemutatja a hangulatokat tartalmazó lapját. A csoportok ezután ünnepélyesen a kincsesládába helyezhetik arany papírlapjaikat. (Ha van időtök, lásd az alábbi javaslatokat) 8. Felkészülés a következő foglalkozásra: a legközelebbi alkalommal kimegyünk az iskolán kívülre hangokat gyűjteni. A diákok részt vehetnek annak eldöntésében, hogy merre menjenek. Írjatok fel 3-5 javaslatot papírlapokra, és tegyétek ki ezeket a falra/táblára. A tanulók mindegyike megkapja a saját kis kerek matricáját (vagy post-it-jét), amelyet a neki tetsző hely mellé ragaszt oda. Válasszátok ki azt a helyet, amelyik a legtöbb matricát kapta. 9. Közös reflexió a helyszín- és hangválasztásról (interjú-stílusban a reflexióba való átmenetként): Miért szavaztunk arra a helyre, amelyre szavaztunk? Igazságos volt a választás? Miért/miért nem? Mi tesz valakit jó hanggyűjtővé? Mi az a hang? Hogyan érzékeljük a hangokat? |
|||||
HA VAN IDŐ: 6. pont. Gyakoroljátok közösen a hangutánzó szavak kiejtését. Hogy hangzanak? Adjatok hozzá hangulatokat (lásd az 1. pontot). Lehetőség: osszátok meg a szavakat másokkal a szobában. 7. pont. A többi helyiségből érkező diákok kérdezzék meg, milyen hangulatokat írt fel a csoport (lásd 1. pont), és próbálják meg kitalálni, hogy melyik hang melyik hangulathoz illik. |