A szavak kincsesládája
1. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
4

Nyitás: A szavak kincsesládájának felfedezése

Ennek meg kell történnie: A csoport felfedezi a kincsesládát és a feliratot a táblán, majd megbeszélik, mik lehetnek ezek.
Szükséges:

Kincsesláda

Hangrendszerhez csatlakoztatott kis hangszóró (pl. telefonhoz csatlakoztatott bluetooth hangfal)

Előkészíteni:

Keress olyan tárgyakat, amelyek hangot adnak, és helyezd el őket a kincsesládában.

Győződj meg róla, hogy a hangszóró és a hangrendszer csatlakoztatva van.

A tér előkészítése:

Készítsd elő a teret. Helyezd ki az aranyládát. Csatlakoztasd a hangfalat alacsony hangerőn, és rejtsd el a ládába.

Írd fel a táblára, hogy "CÉL: Megtölteni a szavak kincsesládáját életünk hangjaival és szavaival, és történeteket alkotni belőlük."

Így néz ki a tér: Tágas tér, a kincsesláda kihelyezve, a táblára felírva a CÉL.

Útmutató:

1. A diákok belépnek a szobába, meglátják a kincsesládát, és elolvassák a táblára írt CÉL-t.  

2. Vezessétek be a hét témáját: gyűjtsd magad köré a csoportot, és magyarázd el mit jelent a táblára írt cél. Mi az a kincsesláda? Mi van a táblára írva? Ez mit jelent? Mindenki nézzen a kincsesládára, majd csukja be a szemét: hogyan kerülhetett ide a kincsesláda? Hallgassátok meg a válaszokat, majd mondd el a diákoknak, hogy te hoztad ide azt, mert fontos szerepe lesz a következő hetek közös munkájában.

3. A diákok 3-4 fős csoportokban beszéljék meg, vajon mire való a kincsesláda, és legalább egy fontos dologban állapodjanak meg, amire jó lehet. Hallgassátok meg a csoportok ötleteit.

4. Kérdezd meg, hogy vajon kinyisd-e a kincsesládát. Hallgassátok a hangokat, amelyek kihallatszódnak belőle.

5. Mondd el a diákoknak, hogy meg fogjátok tölteni a ládát az általuk talált hangokkal és szavakkal, megtanulva használni ezeket a hangokat, és új és izgalmas módon szavakká és történetekké összeilleszteni őket. De ahhoz, hogy ez megtörténhessen, előbb meg kell tanulnunk hanggyűjtőkké, szó-detektívekké, hazugokká, és végül mesemondókká válni! Fontos, hogy lépésenként haladjunk, az első lépésben meg kell tanulnunk hanggyűjtőkké válni! A füleink varázslatosak, sokkal többet hallanak, mint azt észrevennénk.

Bemelegítés: Varázsfülek

Ennek meg kell történnie: A diákok a földön fekve figyelik az őket körülvevő hangokat. A csoport közösen gyakorolni kezdi a hangok betűkké transzformálását.
Szükséges: Tábla/okostábla és írószerek
Előkészíteni:  
A tér előkészítése:  
Így néz ki a tér: Tágas tér

útmutató:

1. A diákok a földön fekszenek csukott szemmel, úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. Kérd meg a diákokat, hogy nyissák ki a varázsfülüket, és hallgassák meg, milyen hangokat sikerül elkapniuk, begyűjteniük vele. Először arra fordítsák a figyelmüket, hogy milyen hangokat hallanak a termen kívülről. Tartsátok a csendet egy kis ideig.

2. Majd kérd meg a diákokat, hogy próbáljanak hangokat rögzíteni a testük belsejéből. Ismét tartsátok a csendet.

3. Kérd meg a diákokat, hogy nyissák ki a szemüket és lassan üljenek fel. Hányan hallottak hangokat a termen kívülről? A testükből? Kérdezd meg, hogy valaki körül tud-e írni egy hangot, amit hallott. Hogy hangzott? Meg tudja mutatni/tudja utánozni? Két-három diák a legjobb tudása szerint írja körül és szólaltassa meg az általuk hallott hangokat.

4. Kérj meg minden diákot, hogy próbálják a saját hangjukkal megszólaltatni az általuk hallott hangokat. Ne felejtsétek, hogy a csoport által hallott hangok meglehetősen csendesek voltak. Szükség szerint állítsátok feljebb vagy lejjebb a hangerőt.

5. Válassz ki egy diákot egy tiszta hanggal: kérd meg, hogy mutassa meg az általa hallott hangot, hogy azt mindenki hallhassa. A csoport többi tagja figyelje. Csoportkérdés: milyen betűt használhatnánk, hogy rögzítsük ezt a hangot? A diákok ötleteljenek együtt. Írjátok fel a betűjavaslatokat a táblára/okostáblára.

6. Ismételjétek meg az 5. pontot.

7. Térjetek át a fő tevékenységre: Most már készen állunk az első hangok rögzítésére a szavak kincsesládájába!

Reflexió: Interjú és kézfogás körben

Ennek meg kell történnie: A diákok párokban interjút készítenek egymással két dologról, ami a foglalkozáson történt. Minden diáknak meg kell jegyeznie a párja válaszait. Gyűljön mindenki körbe, és ossza meg az interjúkból származó információkat. A reflexiót körbeküldött kézfogások zárják.
Szükséges:  
Előkészíteni:  
A tér előkészítése:  
Így néz ki a tér: Tágas tér, esetleg a szabadban.

útmutató:

1. Mi az az interjú? Hagyd, hogy a diákok magyarázzanak, és ők mutassanak példákat. Jussatok megegyezésre arról, hogy mi az az interjú, és bátorítsd a tanulókat, hogy szerepjátékként kezeljék a feladatot (bújjanak nekik tetsző szerepbe, kísérletezzenek karakterekkel).

2. A párokban a diákok interjút készítenek egymással. Tegyenek fel két kérdést az aznapi foglalkozással kapcsolatban, majd váltsanak. Ezúttal fontos, hogy a diákok emlékezzenek saját válaszaikra. Példa kérdések (bátran használjátok a diákok javaslatait): Mit gondolsz a választott szavadról? Melyik mai hang tetszett a legjobban? Miért?

3. Körben: mindenki fogja meg a másik kezét. Kérj meg véletlenszerűen diákokat, hogy osszák meg az interjú során adott válaszaikat. A jelenlévő egyik felnőtt küldjön körbe egy kézfogást a körön. Amikor visszatér a küldőhöz a kézfogás, a foglalkozás azzal zárul, hogy megköszönjük mindenkinek a mai erőfeszítést.

 

Fő tevékenység: Hanggyűjtők - beltéri változat

Ennek meg kell történnie: A. Több helyiségben különböző hangfelvételeket játszanak le. A diákcsoportok hallgatják ezeket a hangfelvételeket, és betűkre fordítják. Megállapodnak a hangokat leíró közös szavakban, és ezeket arany papírra írják. B. Begyűjtés: a szavakat felolvassák, és az arany papírokat ünnepélyesen a kincsesládába helyezik. C. Szavazás a 2. nap úticéljáról. D. Közös, interjú-szerű reflexió: a választásról és a hangokról.   
Szükséges:

- Kincsesláda.

- A3-as lap (minden 3 fős csoportnak egy).

- Ceruzák/tollak.

- Ceruzák.

- Hangrendszer és hangfelvételek minden helyiségbe.

- Arany papír.

- Filctoll, amely jól fog az arany papírra.

- 1 lap minden alternatív helyszínre a 2. napon.

- Kerek matricák/pöttyök (egy minden tanulónak).

Előkészíteni:

- Keress 3-5 perces hangfelvételeket minden helyiséghez: pl. ismeretlen zenei stílusok, idegen nyelvű beszélgetések, víz alatti hangok, tűzijátékok, irodai zajok, gyári hangok.

- Vágd az arany papírt megfelelő méretű darabokra.

- Határozz meg különböző helyszíneket a 2. napra. Írd le őket: minden papírlapra egy helyet.

- Ha többletfeladatokra van szükség: készülj fel a szertartásra. 

A tér előkészítése:

- Állítsd be a hangrendszert minden szobában.

- Helyezz el minden helyiségben üres papírlapokat, színes ceruzákat, arany papírt és filctollakat.

- Tedd az kincsesládát (és esetleg a szertartás kellékeit) a fő térbe.
Így néz ki a tér: Két vagy három különböző szoba csoportos munkához (íróasztallal vagy anélkül).  

útmutató:

Elrendezés: a tanulók 2-3 teremre vannak osztva. A 3-4 fős csoportok helyet keresnek maguknak az adott teremben, papírt és színes ceruzát kapnak. A csoport körülüli a papírlapját. Minden teremben lejátszásra kerül egy hangfelvétel, amelyet a diákok meghallgatnak. Minden helyiségben különböző hangzásvilágot kell kialakítani.

1. Magyarázd el a hangfelvételek lejátszása előtt, hogy a csoportoknak figyelniük kell a hangfelvételeket, és olyan betűket kell írniuk a csoport papírlapjára, amelyek szerintük illenek a hangokhoz. Hallgatás közben írhatnak. Ezután az általuk begyűjtött hangok a kincsesládába kerülnek. Emlékeztesd őket, hogy semmi baj, ha nem tudják, hogyan kell betűkkel rögzíteni a hangokat. A lényeg, hogy meg kell próbálniuk, és kérhetnek segítséget – csak így válhatnak jobb hanggyűjtőkké. Variáció: tedd hozzá, hogy a hangokhoz illő hangulatokkal is megtölthetik a lapot: vidám, szomorú, nyugodt, izgatott, mérges, élénk, könnyed, sötét stb.

2. Hangfelvétel lejátszása (3-5 perc).

3. Ha szükséges, adj időt a csoportoknak a feladat befejezésére, miután a hangfelvétel véget ért.

4. A csoportokban: meséljetek egymásnak a hallott hangokról és a szerintetek ezeket jól leíró betűkről. Sok hasonló betűtök/hangotok van? Olvassátok fel őket egymásnak. Hogy hangzanak?

5. A csoportokban: állapodjatok meg egy (vagy több) új hangutánzó szó kiválasztásában a leírtak közül. Írjátok a papírra a szót/szavakat, amelyekben egyetértetek.

6. Ünnepélyes átadás: minden csoport kap egy filctollat, szavanként egy arany papírt, és felírják a csoport által választott szót/szavakat. (Ha van időtök, lásd az alábbi javaslatokat)

7. Gyűjtsd össze a csoportokat minden helyiségből a szertartásra: a csoportok tagjai mind odalépnek szavaikkal a kincsesládához. Minden csoport hangosan kimondja hangutánzó szavait, vagy bemutatja a hangulatokat tartalmazó lapját. A csoportok ezután ünnepélyesen a kincsesládába helyezhetik arany papírlapjaikat. (Ha van időtök, lásd az alábbi javaslatokat)  

8. Felkészülés a következő foglalkozásra: a legközelebbi alkalommal kimegyünk az iskolán kívülre hangokat gyűjteni. A diákok részt vehetnek annak eldöntésében, hogy merre menjenek. Írjatok fel 3-5 javaslatot papírlapokra, és tegyétek ki ezeket a falra/táblára. A tanulók mindegyike megkapja a saját kis kerek matricáját (vagy post-it-jét), amelyet a neki tetsző hely mellé ragaszt oda. Válasszátok ki azt a helyet, amelyik a legtöbb matricát kapta.

9. Közös reflexió a helyszín- és hangválasztásról (interjú-stílusban a reflexióba való átmenetként): Miért szavaztunk arra a helyre, amelyre szavaztunk? Igazságos volt a választás? Miért/miért nem? Mi tesz valakit jó hanggyűjtővé? Mi az a hang? Hogyan érzékeljük a hangokat? 

HA VAN IDŐ:

6. pont. Gyakoroljátok közösen a hangutánzó szavak kiejtését. Hogy hangzanak? Adjatok hozzá hangulatokat (lásd az 1. pontot). Lehetőség: osszátok meg a szavakat másokkal a szobában. 

7. pont. A többi helyiségből érkező diákok kérdezzék meg, milyen hangulatokat írt fel a csoport (lásd 1. pont), és próbálják meg kitalálni, hogy melyik hang melyik hangulathoz illik.