Barátság
6. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
3

Bemelegítés: Szám-csoportok

Ennek meg kell történnie:

A diákoknak hozzá kell szoknia, hogy mozgás közben hallják az utasításokat. A diákok a szám-csoportokban a „Ki tud vitorlázni?” dal szövegéről beszélgetnek, és állóképeket készítenek róla.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

1. Az osztály összegyűlik a bemelegítésnek kijelölt térnél. Minden diák sétáljon egyedül, anélkül, hogy bárki máshoz érne. Használjátok az egész teret. Kedvesen terelgesd a diákokat: találjátok meg a megfelelő tempót, kerüljétek egymás tekintetét, lazítsátok el a vállaitokat, kezeket ki a zsebből, stb. Összpontosítsatok a tér kitöltésére, úgy, hogy senki ne ütközzön egymásnak, és ne körbe-körbe menjenek a diákok.

2. Kicsit nehezítsd a feladatot: a diákok növeljék az sebességet - ütközés nélkül - és teremtsenek szemkontaktust a többiekkel a teremben. Mosolyogjanak a másikra, és üdvözöljék őket, csendesen mozogva mindeközben.

3. Haladó verzió: Mondj egy szót, majd számolj vissza: 3-2-1 Állj! Amikor azt mondod, hogy «Állj!», a diákoknak szoborként meg kell merevedniük, egy olyan pózban, ami kapcsolódik az általad mondott szóhoz. Nyugodtan válassz szavakat a teljes 3. témából, pl.: Léna, Annamari, Helga, biztonság, bizalom, gondolatolvasás, zuhanás stb.

4. Ezután énekeld, vagy szavald el a « Ki tud vitorlázni? » című dalt. A diákok a szöveg hallgatása közben sétáljanak, és gondolkozzanak, hogy miről szólt a dal.

5. Ezután mondj egy számot! A diákok feladata a lehető leghamarabb csoportokat alkotni ennyi résztvevővel (nyomatékosítsd a gyorsaságot, hogy a diákok a hozzájuk közel állókat válasszák, ne klikkek, baráti társaságok szerint csoportosuljanak).

Az egyes csoportokban:

a ) Beszéljétek meg: Miről szól a dal? Kérd meg a diákokat, hogy beszélgessenek erről a csoportokban, ügyelve arra, hogy mindenki szóhoz jusson.
Alkossatok új csoportokat a számos gyakorlaton keresztül (5. pont megismétlése), ahol:
b ) A csoport válasszon ki egy versszakot a dalból, és készítsen állóképet ebből a szakaszból.
Alkossatok új csoportokat a számos gyakorlaton keresztül (5. pont megismétlése), ahol:
c ) A csoport válasszon ki egy versszakot a dalból, és készítsen képet ebből a versszakból.

6. Térjetek át a fő tevékenységre.

Reflexió: Gondolatolvasók

Ennek meg kell történnie:

Miközben a diákok párokban egymás gondolataiban olvasnak, reflektálnak a Barátság témára.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

1. A diákok párokba rendeződnek, lehetőleg olyan társat választva, akivel az utóbbi időben keveset dolgoztak együtt. Segítsetek azoknak, akiknek ez nehézséget okoz.

2. A párok keressenek maguknak egy helyet a teremben. Ne tartson sokáig az elrendeződés, inkább segítsetek helyet találni azoknak, akiknek esetleg nehézséget okoz a feladat.

3. Kérd meg a tanulókat, hogy válasszanak pozíciót: álljanak/üljenek/feküdjenek le, vagy sétáljanak. Akárhogy is döntenek, az fontos, hogy valamelyik testrészük egymáshoz érjen, vagy közel legyen a másikhoz.

4. Kérdezd meg, mindenkinek sikerült-e elrendeződni. Ha minden rendben, akkor kezdhetik.

5. Kérd meg a diákokat, hogy kezdjék meg gondolataik átvitelét. Ez nem könnyű feladat, lehet, hogy hosszú ideig fog tartani, amíg sikerül. Segíthet a közelség és a testkontaktus.

6. Kezdhetünk! A pár egyik tagja (ők döntenek) gondolja át, mire fog emlékezni/ mit visz magával a Barátság témából. Emlékeztesd a diákokat, milyen fontos, hogy most csak egyetlen egy dologra gondoljanak, olyan erősen, ahogyan csak tudnak. Próbálják meg ezt a gondolatot kihúzni a saját fejükből, és betenni a párjuk fejébe Ha az, aki ’gondolt’ befejezte, ezt jól látható módon jelezze párjának, egy kézmozdulattal, vagy bólintással. Ekkor a párján van a sor.

7. Kérd meg a párokat, hogy beszéljék meg, szerintük mire gondolt a másik. Sikerült rájönniük?

8. Közös reflexió: Milyen érzés volt a diákoknak ennyi mindenről maguk dönteni? Foglalkozzatok a szabad párálasztással kapcsolatos kihívásokkal – hogyan lehet úgy csinálni, hogy az mindenki számára rendben legyen? Lehetséges a gondolatok átvitele? Mire fogtok emlékeztek/mit visztek magatokkal a Barátság témából?

Fő tevékenység: "Ki tud vitorlázni?" - film

Ennek meg kell történnie:

A tanulók megtanulják a "Ki tud vitorlázni?" című dal szövegét és értelmezik azt. Ezután a diákok a teljes Barátság témából összegyűjtött tartalmakból alkotnak, amelyet filmre vesznek, és esetleg be is mutatnak.

Szükséges:

Zenelejátszó. Valami, amivel filmezni tudtok, és a filmek bemutatására alkalmas képernyő/kivetítő.

Előkészíteni:

Teszteld, hogy a műszaki dolgok működnek-e.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, lehetőleg nagyobb terem.

ÚTMUTATÓ:

  1. Szöveges sorok utánzása vagy dallammal, vagy versként (akár maradva a bemelegítés közben kialakult elrendezésben, akár körben állva):

Ki tud vitorlázni szél nélkül?
Ki tud evezni evező nélkül?
Ki tud barátjától megválni
Egyetlen könnycsepp nélkül?

Én tudok vitorlázni szél nélkül,
Tudok evezni evező nélkül,
De barátomtól megválni nem tudok
Egyetlen könnycsepp nélkül.

 
  1. Beszélgetés: Miről szól a dal? Ki írhatta a dalt? Miért? Milyen érzései lehettek a szöveg írójának?
  2. Próbáljátok közösen elénekelni/elszavalni a dalt, több különböző módon (különböző érzelmek, tempó, kánon). Mi illik hozzá a legjobban?
  3. Összefoglaló: Miket csináltunk az elmúlt két hétben? (koncentráljatok a tartalomra, de a különféle gyakorlatokra is). Ismételd meg, miről szól a dal.
  4. Oszd fel a diákokat csoportokra: Magyarázd el, hogy a csoportok a dalt, és annak tartalmát fogják felhasználni, hogy valami újat alkossanak. Magyarázd el, hogy a dal tekinthető kiindulási pontnak, mely ötvözhető a Barátság témakörben kipróbált egy-két dologgal, hogy a csoportok valami közös, önálló dolgot hozzanak létre.
  5. Hagyd, hogy a csoportok önállóan dolgozzanak a feladaton. Ha egy csoport teljesen elakad, vagy túl korán befejezte, segítsd javaslatokkal a diákokat.
  6. Adj időt a csoportoknak a gyakorlására, hogy jól megjegyezzék, mit kell csinálniuk. 
  7. Kössétek össze a csoportok munkáit egy nagy közös ”művé”, ahol minden csoport egyszerre adja elő a maga jelenetét, a tér különböző részeiben. Ha szükséges, használd a taps jelet kezdésként/befejezésként. Nyugodtan hozzatok létre keretet, például úgy, hogy mindenki együtt énekeli/szavalja a ’Ki tud vitorlázni?’ című dalt, vagy szólhat háttérzene, esetleg az egyik csoport feladata énekelni a dalt? Ne feledd, hogy ez egy munkafilm, ahol a folyamat áll a középpontban (nem az eredmény).
  8. Próbáljátok el a művet egyszer filmezés nélkül. Ha szükséges, hagyj időt a kiigazításoknak, további gyakorlásnak.
  9. Bemutató/forgatás: Kezdésként használd a taps jelet. Filmezd, ahogy mindenki részt vesz a ”műben”.
  10. A filmet közvetlenül ezután bemutathatjátok, vagy el is tehetitek egy másik alkalomra.