Bemelegítés: Szám-csoportok |
|
Ennek meg kell történnie: |
A diákoknak hozzá kell szoknia, hogy mozgás közben hallják az utasításokat. A diákok a szám-csoportokban a „Ki tud vitorlázni?” dal szövegéről beszélgetnek, és állóképeket készítenek róla. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér |
ÚTMUTATÓ: 1. Az osztály összegyűlik a bemelegítésnek kijelölt térnél. Minden diák sétáljon egyedül, anélkül, hogy bárki máshoz érne. Használjátok az egész teret. Kedvesen terelgesd a diákokat: találjátok meg a megfelelő tempót, kerüljétek egymás tekintetét, lazítsátok el a vállaitokat, kezeket ki a zsebből, stb. Összpontosítsatok a tér kitöltésére, úgy, hogy senki ne ütközzön egymásnak, és ne körbe-körbe menjenek a diákok. 2. Kicsit nehezítsd a feladatot: a diákok növeljék az sebességet - ütközés nélkül - és teremtsenek szemkontaktust a többiekkel a teremben. Mosolyogjanak a másikra, és üdvözöljék őket, csendesen mozogva mindeközben. 3. Haladó verzió: Mondj egy szót, majd számolj vissza: 3-2-1 Állj! Amikor azt mondod, hogy «Állj!», a diákoknak szoborként meg kell merevedniük, egy olyan pózban, ami kapcsolódik az általad mondott szóhoz. Nyugodtan válassz szavakat a teljes 3. témából, pl.: Léna, Annamari, Helga, biztonság, bizalom, gondolatolvasás, zuhanás stb. 4. Ezután énekeld, vagy szavald el a « Ki tud vitorlázni? » című dalt. A diákok a szöveg hallgatása közben sétáljanak, és gondolkozzanak, hogy miről szólt a dal. 5. Ezután mondj egy számot! A diákok feladata a lehető leghamarabb csoportokat alkotni ennyi résztvevővel (nyomatékosítsd a gyorsaságot, hogy a diákok a hozzájuk közel állókat válasszák, ne klikkek, baráti társaságok szerint csoportosuljanak). Az egyes csoportokban: a ) Beszéljétek meg: Miről szól a dal? Kérd meg a diákokat, hogy beszélgessenek erről a csoportokban, ügyelve arra, hogy mindenki szóhoz jusson. 6. Térjetek át a fő tevékenységre. |
Reflexió: Gondolatolvasók |
|
Ennek meg kell történnie: |
Miközben a diákok párokban egymás gondolataiban olvasnak, reflektálnak a Barátság témára. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér |
ÚTMUTATÓ: 1. A diákok párokba rendeződnek, lehetőleg olyan társat választva, akivel az utóbbi időben keveset dolgoztak együtt. Segítsetek azoknak, akiknek ez nehézséget okoz. 2. A párok keressenek maguknak egy helyet a teremben. Ne tartson sokáig az elrendeződés, inkább segítsetek helyet találni azoknak, akiknek esetleg nehézséget okoz a feladat. 3. Kérd meg a tanulókat, hogy válasszanak pozíciót: álljanak/üljenek/feküdjenek le, vagy sétáljanak. Akárhogy is döntenek, az fontos, hogy valamelyik testrészük egymáshoz érjen, vagy közel legyen a másikhoz. 4. Kérdezd meg, mindenkinek sikerült-e elrendeződni. Ha minden rendben, akkor kezdhetik. 5. Kérd meg a diákokat, hogy kezdjék meg gondolataik átvitelét. Ez nem könnyű feladat, lehet, hogy hosszú ideig fog tartani, amíg sikerül. Segíthet a közelség és a testkontaktus. 6. Kezdhetünk! A pár egyik tagja (ők döntenek) gondolja át, mire fog emlékezni/ mit visz magával a Barátság témából. Emlékeztesd a diákokat, milyen fontos, hogy most csak egyetlen egy dologra gondoljanak, olyan erősen, ahogyan csak tudnak. Próbálják meg ezt a gondolatot kihúzni a saját fejükből, és betenni a párjuk fejébe Ha az, aki ’gondolt’ befejezte, ezt jól látható módon jelezze párjának, egy kézmozdulattal, vagy bólintással. Ekkor a párján van a sor. 7. Kérd meg a párokat, hogy beszéljék meg, szerintük mire gondolt a másik. Sikerült rájönniük? 8. Közös reflexió: Milyen érzés volt a diákoknak ennyi mindenről maguk dönteni? Foglalkozzatok a szabad párálasztással kapcsolatos kihívásokkal – hogyan lehet úgy csinálni, hogy az mindenki számára rendben legyen? Lehetséges a gondolatok átvitele? Mire fogtok emlékeztek/mit visztek magatokkal a Barátság témából? |
Fő tevékenység: "Ki tud vitorlázni?" - film |
|||
Ennek meg kell történnie: |
A tanulók megtanulják a "Ki tud vitorlázni?" című dal szövegét és értelmezik azt. Ezután a diákok a teljes Barátság témából összegyűjtött tartalmakból alkotnak, amelyet filmre vesznek, és esetleg be is mutatnak. |
||
Szükséges: |
Zenelejátszó. Valami, amivel filmezni tudtok, és a filmek bemutatására alkalmas képernyő/kivetítő. |
||
Előkészíteni: |
Teszteld, hogy a műszaki dolgok működnek-e. |
||
A tér előkészítése: |
|
||
Így néz ki a tér: |
Tágas tér, lehetőleg nagyobb terem. |
||
ÚTMUTATÓ:
|