Bemelegítés: Szám-csoportok |
|
Ennek meg kell történnie: |
A diákoknak hozzá kell szoknia, hogy mozgás közben hallanak utasításokat. A szám-csoportokban a diákok a barátsághoz kapcsolódó különböző érzésekről beszélgetnek, és állóképeket készítenek ezekről. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér |
ÚTMUTATÓ: 1. Az osztály összegyűlik a bemelegítésnek kijelölt térnél. Minden diák sétáljon egyedül, anélkül, hogy bárki máshoz érne. Használjátok az egész teret. Kedvesen terelgesd a diákokat: találjátok meg a megfelelő tempót, kerüljétek egymás tekintetét, lazítsátok el a vállaitokat, kezeket ki a zsebből, stb. Összpontosítsatok a tér kitöltésére, úgy, hogy senki ne ütközzön egymásnak, és ne körbe-körbe menjenek a diákok. Növeljétek, majd csökkentsétek a sebességet – anélkül, hogy a diákok egymásba ütköznének – és teremtsenek szemkontaktust a többiekkel a teremben. 2. Haladó változat: 1) Amikor valakinek a szembe nézel - mosolyogj rá! 2) Mosolyogj és köszönj! 3) Állj meg, mosolyogj és köszönj! Aztán sétálj tovább. 3. Ezután mondj egy számot! A diákok feladata a lehető leghamarabb csoportokat alkotni ennyi résztvevővel (nyomatékosítsd a gyorsaságot, hogy a diákok a hozzájuk közel állókat válasszák, ne klikkek, baráti társaságok szerint csoportosuljanak). Próbáljátok ki! Ha szükséges, számolj vissza 5-től. Álljatok meg, és próbálkozzatok újra, amíg mindenki megérti a feladatot. 3. nap: a) Ki hozhat döntéseket, amikor közösen játszunk? Közös beszélgetés a csoportokban. 4. nap: A csoportok készítsenek állóképeket egy tárgy és egy érzelem összekapcsolásával (pl. kötekedő autó, boldog hinta, szomorú ház, lelkes telefon, vagy ijedt tejesdoboz). |
|
Reflexió : Gondolatolvasók |
|
Ennek meg kell történnie: |
Miközben a diákok párokban fekve egymás gondolataiban olvasnak, reflektálnak rá, hogy mire fognak a legjobban emlékezni az aznapi foglalkozásból. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér |
ÚTMUTATÓ: 1. A diákok álljanak fel két sorban, az egymással szemben állók alkossanak párokat. 2. A párok keressenek maguknak helyet a teremben, ahol kényelmesen le tudnak feküdni, bőven van körülöttük tér. Ne tartson sokáig az elrendeződés, inkább segítsetek helyet találni azoknak, akiknek esetleg nehézséget okoz a feladat. 3. Kérd meg a diákokat, hogy feküdjenek hanyatt egymás mellett, egy számukra kényelmes pozícióban. Ezután kérd meg őket, hogy fogják meg párjuk kezét. 4. Kérdezd meg, mindenkinek sikerült-e elrendeződni. Ha minden rendben van, kérd meg a diákokat, hogy csukják be a szemüket. 5. Magyarázd el a diákoknak, hogy most meg kell próbálniuk közvetíteni a párjuk számára gondolataikat. Ez nem könnyű feladat, lehet, hogy hosszú ideig fog tartani, amíg sikerül. Segíthet esetleg, ha a párok egymásnak döntik a fejüket. 6. Kezdhetjük! Most a pároknak az a tagja kezdjen, akinek a születésnapja óta kevesebb idő telt el. Gondoljon valamire az aznapi fő tevékenységből. Magyarázd el milyen fontos, hogy most csak erre az egy dologra gondoljanak, olyan erősen, ahogyan csak tudnak. Próbálják meg ezt a gondolatot kihúzni a saját fejükből, és betenni a párjuk fejébe. Ha az, aki ’gondolt’ befejezte, gyengéden szorítsa meg a partnere kezét. Ekkor a pár másik fele következik. Kiegészítés: Legyen egy extra kérdés az aznapi foglalkozásról, ugyanígy. 7. Kérd meg a párokat, hogy beszéljék meg, szerintük mire gondolt a másik. Talált, nem talált? 8. Közös reflexió az egész osztállyal: Könnyebb vagy nehezebb volt egymás mellett fekve gondolatot olvasni? Hogyan lehetünk jobbak a gondolatátvitelben? Hallgassuk meg a diákok javaslatait. |
Tanárok vezette napok. Ötletek a fő tevékenységekhez |
A) Fórumszínház B) Milyen érzés vagyok?
C) Alkossatok érzelmeket ábrázoló fényképeket D) Fejezzétek be Léna és Annamari történetét E) Gyakoroljátok a "Ki tud vitorlázni?" kezdetű dalt a 6. napra való felkészülésként (énekelve, vagy szavalva ismerkedve a szöveggel). |