Barátság
2. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
3

Bemelegítés Szám-csoportok

Ennek meg kell történnie:

A diákoknak hozzá kell szoknia, hogy mozgás közben hallanak utasításokat. A szám-csoportokban a diákok a barátságról beszélgetnek, és állóképeket készítenek.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

1. Az osztály összegyűlik a bemelegítésnek kijelölt térnél. Minden diák sétáljon egyedül, anélkül, hogy bárki máshoz érne. Használjátok az egész teret. Kedvesen terelgesd a diákokat: találjátok meg a megfelelő tempót, kerüljétek egymás tekintetét, lazítsátok el a vállaitokat, kezeket ki a zsebből, stb. Összpontosítsatok a tér kitöltésére, úgy, hogy senki ne ütközzön egymásnak, és ne körbe-körbe menjenek a diákok.

2. Haladó verzió: A diákok növeljék az sebességet - ütközés nélkül - és teremtsenek szemkontaktust a többiekkel a teremben.

3. Ezután mondj egy számot! A diákok feladata a lehető leghamarabb csoportokat alkotni ennyi résztvevővel (nyomatékosítsd a gyorsaságot, hogy a diákok a hozzájuk közel állókat válasszák, ne klikkek, baráti társaságok szerint csoportosuljanak). Próbáljátok ki! Ha szükséges, számolj vissza 5-től. Álljatok meg, és próbálkozzatok újra, amíg mindenki megérti a feladatot.
Mondj egy számot, a diákok pedig rendeződjenek csoportokba. Az egyes csoportokban:
a, A csoportok készítsenek állóképet (szoborrá válva alkossanak meg egy kimerevített pillanatot), amely megmutatja, milyen érzés rosszat tenni valaki másnak. Ha kész, lépjetek tovább, vagy időzzetek el itt, és hagyd, hogy a diákok megnézzék egymás állóképeit.

Alkossatok új csoportokat a számos gyakorlaton keresztül (3. pont megismétlése), és az új csoportokban a diákok beszélgessenek a következőkről:
b) Ha egy barátod valami rosszat, nem kedveset tett neked: mit tehet ez a barát, hogy ismét boldoggá tegyen téged? Kérd meg a diákokat, hogy beszélgessenek erről a csoportokban, ügyelve arra, hogy mindenki szóhoz jusson. Hány ötletetek van?

Alkossatok új csoportokat a számos gyakorlaton keresztül (3. pont megismétlése), ahol:
c) A csoportok készítsenek egy állóképet (szoborrá válva alkossanak meg egy kimerevített pillanatot), ami megmutat valamit, amit azért tehetünk, hogy újra barátokká válhassunk valakivel. Ha kész, lépjetek tovább, vagy időzzetek el itt, és hagyd, hogy a diákok megnézzék egymás képeit.

4 Közös reflexió az egész osztállyal: Mire jutottak a különböző csoportok?

Reflexió: Gondolatolvasók

Ennek meg kell történnie:

Miközben a diákok párokban állva egymás gondolataiban olvasnak, reflektálnak rá, hogy mire fognak a legjobban emlékezni az aznapi foglalkozásból.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:

  1. A diákok álljanak fel két sorban, az egymással szemben állók alkossanak párokat.
  2. A párok keressenek egy nekik tetsző helyet a teremben, ahol bőven van tér. Ne tartson sokáig az elrendeződés, inkább segítsetek helyet találni azoknak, akiknek esetleg nehézséget okoz a feladat.
  3. Kérd meg a diákokat, hogy álljanak egymásnak háttal, egy számukra kényelmes pozícióban. Ezután kérd meg őket, hogy nyúljanak hátra, és fogják meg egymás kezét vagy karját.
  4. Kérdezd meg, mindenkinek sikerült-e elrendeződni. Ha minden rendben van, kérd meg a diákokat, hogy csukják be a szemüket.
  5. Magyarázd el a diákoknak, hogy most meg kell próbálniuk közvetíteni a párjuk számára gondolataikat. Ez nem könnyű feladat, lehet, hogy hosszú ideig fog tartani, amíg sikerül. Segíthet esetleg, ha a párok egymásnak döntik a fejük hátsó részét. 
  6. Kezdhetjük! A párok fiatalabb tagja kezdje: gondoljanak arra, amit a legjobb megoldásnak találtak a mai fórumszínház gyakorlat során. Magyarázd el milyen fontos, hogy most csak erre az egy dologra gondoljanak, olyan erősen, ahogyan csak tudnak. Próbálják meg ezt a gondolatot kihúzni a saját fejükből, és betenni a párjuk fejébe. Ha az, aki ’gondolt’ befejezte, gyengéden szorítsa meg a partnere kezét. Ekkor a pár másik fele következik. Kiegészítés: Legyen egy extra kérdés az aznapi foglalkozásról, ugyanígy.
  7. Kérd meg a párokat, hogy beszéljék meg, szerintük mire gondolt a másik. Talált, nem talált? Közös reflexió az egész osztállyal: Hogyan lehetünk jobbak a gondolatátvitelben? Kérjünk tippeket azoktól, akiknek sikerült.

Fő tevékenység: Fórumszínház

Ennek meg kell történnie:

A már megismert „Léna és Annamari” szövegrészlet újbóli felolvasása. A karaktermunka és a fórumszínház révén a diákok gyakorolják a történetben kirajzolódó konfliktus megoldását.

Szükséges:

Ida Jackson "Léna és Annamari" című története (lásd Feladatbank)

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Elrendezés mesehallgatáshoz, tágas tér, elrendezés bemutatóhoz

ÚTMUTATÓ:

1. Olvasd fel hangosan a már megismert részletet a "Léna és Annamari" című történetből. (Addig a mondatig, hogy „Annamari sír.”, PDF verzióban a 4. oldal teteje).

2. Ismerjétek meg a karaktereket: A diákok sétáljanak a teremben, miközben a következőket hallják – „Képzeld el, hogy Helga vagy. Nyaralni voltál, szereztél egy barátot, akivel szeretsz játszani. De ekkor Annamari régi barátja megjön, és megpróbálja lerombolni azt, ami szép volt. Hogy érzed magad ekkor?” Gondoljátok ezt végig mind a három karakterrel, hogy mindannyiuk érzéseit megérthessétek. Cél: Minél jobban, minél több oldalról ismerjétek meg a történet karaktereit, jellemzőiket, érzelmeiket és motivációjukat.

3. Állítsatok fel egy "színpadot", a diákok pedig üljenek le előtte a földre/padokra.       

4. Beszéljétek meg a szabályokat (együttműködve a diákokkal), hogy mindenki biztonságban érezhesse magát a tevékenység közben. Alapszabályok: Támogassuk a színpadon lévőket. Szabad segítő szándékú javaslatokat tenni. Nincsenek rossz, vagy buta javaslatok.      

5. Kérj meg három önkéntest, akik Léna, Annamari és Helga szerepébe bújnak. Játsszátok el azt a jelenetet, amikor Léna jajong, Helga nevet és Annamari sír. Ha szükséges, felajánlhatod, hogy például Annamari lehet András is (vagy bármilyen fiú név), hogy sikerüljön bevonni a fiúkat is. Nyújts segítséget a jelenet beállításához, az arckifejezésekhez, hangokhoz.       

6. Használd az előző foglalkozáson megismert taps jelet, hogy elindítsd a jelenetet. Kis idő múlva állítsd meg.       

7. Kérdezd meg a közönséget: Hogyan tudnának a gyerekek kijutni ebből a nehéz helyzetből? Mit tehetnek? Mit tudna Léna csinálni? Mit tudna Annamari csinálni? Mit tudna Helga csinálni?       

8. Próbáljátok ki a különböző javaslatokat:

a, Csinálhatjátok úgy, hogy a már éppen színpadon állók próbálják ki a közönség javaslatait, vagy
b, Egy néző helyet cserélhet egy színpadon lévővel, hogy kipróbáljon egy javaslatot.

9. Próbáljatok ki több különböző megoldási javaslatot is a csoporttal. Amikor a csoport számára kielégítő megoldást talál, a foglalkozás véget ér.       

KIEGÉSZíTÉS: Válasszatok egy olyan forgatókönyvet az 1. foglalkozás diavetítéseiből, amelynek jól érthető narratívája volt, és ugyanezzel a módszerrel dolgozzátok fel.