Bemelegítés Szám-csoportok |
|
Ennek meg kell történnie: |
A diákoknak hozzá kell szoknia, hogy mozgás közben hallanak utasításokat. A szám-csoportokban a diákok a barátságról beszélgetnek, és állóképeket készítenek. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér |
ÚTMUTATÓ: 1. Az osztály összegyűlik a bemelegítésnek kijelölt térnél. Minden diák sétáljon egyedül, anélkül, hogy bárki máshoz érne. Használjátok az egész teret. Kedvesen terelgesd a diákokat: találjátok meg a megfelelő tempót, kerüljétek egymás tekintetét, lazítsátok el a vállaitokat, kezeket ki a zsebből, stb. Összpontosítsatok a tér kitöltésére, úgy, hogy senki ne ütközzön egymásnak, és ne körbe-körbe menjenek a diákok. 2. Haladó verzió: A diákok növeljék az sebességet - ütközés nélkül - és teremtsenek szemkontaktust a többiekkel a teremben. 3. Ezután mondj egy számot! A diákok feladata a lehető leghamarabb csoportokat alkotni ennyi résztvevővel (nyomatékosítsd a gyorsaságot, hogy a diákok a hozzájuk közel állókat válasszák, ne klikkek, baráti társaságok szerint csoportosuljanak). Próbáljátok ki! Ha szükséges, számolj vissza 5-től. Álljatok meg, és próbálkozzatok újra, amíg mindenki megérti a feladatot. Alkossatok új csoportokat a számos gyakorlaton keresztül (3. pont megismétlése), és az új csoportokban a diákok beszélgessenek a következőkről: Alkossatok új csoportokat a számos gyakorlaton keresztül (3. pont megismétlése), ahol: 4 Közös reflexió az egész osztállyal: Mire jutottak a különböző csoportok? |
Reflexió: Gondolatolvasók |
|
Ennek meg kell történnie: |
Miközben a diákok párokban állva egymás gondolataiban olvasnak, reflektálnak rá, hogy mire fognak a legjobban emlékezni az aznapi foglalkozásból. |
Szükséges: |
|
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Tágas tér |
ÚTMUTATÓ:
|
Fő tevékenység: Fórumszínház |
|
Ennek meg kell történnie: |
A már megismert „Léna és Annamari” szövegrészlet újbóli felolvasása. A karaktermunka és a fórumszínház révén a diákok gyakorolják a történetben kirajzolódó konfliktus megoldását. |
Szükséges: |
Ida Jackson "Léna és Annamari" című története (lásd Feladatbank) |
Előkészíteni: |
|
A tér előkészítése: |
|
Így néz ki a tér: |
Elrendezés mesehallgatáshoz, tágas tér, elrendezés bemutatóhoz |
ÚTMUTATÓ: 1. Olvasd fel hangosan a már megismert részletet a "Léna és Annamari" című történetből. (Addig a mondatig, hogy „Annamari sír.”, PDF verzióban a 4. oldal teteje). 2. Ismerjétek meg a karaktereket: A diákok sétáljanak a teremben, miközben a következőket hallják – „Képzeld el, hogy Helga vagy. Nyaralni voltál, szereztél egy barátot, akivel szeretsz játszani. De ekkor Annamari régi barátja megjön, és megpróbálja lerombolni azt, ami szép volt. Hogy érzed magad ekkor?” Gondoljátok ezt végig mind a három karakterrel, hogy mindannyiuk érzéseit megérthessétek. Cél: Minél jobban, minél több oldalról ismerjétek meg a történet karaktereit, jellemzőiket, érzelmeiket és motivációjukat. 3. Állítsatok fel egy "színpadot", a diákok pedig üljenek le előtte a földre/padokra. 4. Beszéljétek meg a szabályokat (együttműködve a diákokkal), hogy mindenki biztonságban érezhesse magát a tevékenység közben. Alapszabályok: Támogassuk a színpadon lévőket. Szabad segítő szándékú javaslatokat tenni. Nincsenek rossz, vagy buta javaslatok. 5. Kérj meg három önkéntest, akik Léna, Annamari és Helga szerepébe bújnak. Játsszátok el azt a jelenetet, amikor Léna jajong, Helga nevet és Annamari sír. Ha szükséges, felajánlhatod, hogy például Annamari lehet András is (vagy bármilyen fiú név), hogy sikerüljön bevonni a fiúkat is. Nyújts segítséget a jelenet beállításához, az arckifejezésekhez, hangokhoz. 6. Használd az előző foglalkozáson megismert taps jelet, hogy elindítsd a jelenetet. Kis idő múlva állítsd meg. 7. Kérdezd meg a közönséget: Hogyan tudnának a gyerekek kijutni ebből a nehéz helyzetből? Mit tehetnek? Mit tudna Léna csinálni? Mit tudna Annamari csinálni? Mit tudna Helga csinálni? 8. Próbáljátok ki a különböző javaslatokat: a, Csinálhatjátok úgy, hogy a már éppen színpadon állók próbálják ki a közönség javaslatait, vagy 9. Próbáljatok ki több különböző megoldási javaslatot is a csoporttal. Amikor a csoport számára kielégítő megoldást talál, a foglalkozás véget ér. KIEGÉSZíTÉS: Válasszatok egy olyan forgatókönyvet az 1. foglalkozás diavetítéseiből, amelynek jól érthető narratívája volt, és ugyanezzel a módszerrel dolgozzátok fel. |