A mi otthonunkban
6. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
2

Bemelegítés: Pantomim bemelegítés - Titkos küldetés 2

Ennek meg kell történnie:

Párban: az egyik diák kiválaszt egy helyzetet az otthoni hétköznapokból, eljátssza, a párja pedig megpróbálja kitalálni, mit utánoz. Majd a párok szerepet cserélnek.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, esetleg tornaterem

ÚTMUTATÓ: 
1. Emlékeztess mindenkit, hogy tegye fel a kutatói jelvényét. Ha a pedagógus a foglalkozás elején szokott névsort olvasni, akkor ennek részeként is felhelyezésre kerülhetnek a jelvények.
2. Osszuk párokra a tanulókat. Minden párból egy diák menjen ki a teremből, és várja meg, amíg a párja odabent megismerkedik a feladattal. Kérd meg a párok bent maradt tagját, hogy képzeljenek el egy, a jövőbeli álomotthonukban játszódó jelenetet, és játsszák el azt, mint az előző foglalkozáson. Ha sikerült választaniuk, kezdjék el a helyzetet pantomimmal eljátszani, a párjuk pedig lépjen be a terembe.
3. A folyosón várakozó diákok kapják az alábbi utasítást: „Miután visszamentél a terembe, legalább egy percig figyeld a párodat (szólni fogunk, ha letelt az 1 perc), mielőtt találgatni kezdesz, mit utánoz.”
4. Kérd meg a folyosón lévő diákokat, hogy lépjenek a terembe, és figyeljék meg, mit csinál a párjuk. Jelezd, ha letelt 1 perc. A diákok próbálják kitalálni, mit utánzott a párjuk.
5. A párok ekkor szerepet cserélnek. A bent maradó pár feladata ezúttal, hogy válasszon egy „álomhelyzetet”, amelyben a családjával, vagy az álomcsaládjával szeretne lenni. A jelenetnek nem kell feltétlenül otthon játszódnia. 
6. Kérj rövid (2 mondatos) beszámolót a pároktól, milyen élmény volt a feladat. A válaszokat rögzítsétek a kutató számára. Térjetek át a fő tevékenységre.

Reflexió: Fizikai reflexió - Választható

Ennek meg kell történnie:

A diákok a különböző kijelentéseken elgondolkodva, futással egyetértést / egyet nem értést mutatva reflektálnak a mai foglalkozásra.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

Gondolj ki, és írj le 5-7 kijelentést a gyakorlathoz.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
A gyakorlatban szereplő állításokat kapcsold össze a nap fő tevékenységével, és keverd őket a családra, az otthonra és a mindennapi életre vonatkozó általános megállapításokkal. Váltogasd a pozitív, semleges és negatív hangvételű állításokat. Kerüld az olyan állításokat, amelyekre van jó és rossz válasz. Válassz ki 5-7 állítást. Példák: Élveztem létrehozni egy új családot. Nehéz volt megegyezni, milyen legyen az álomotthonunk. Sikerült elmondanom a kutatónak, amit el szerettem volna mondani neki.
1. Kérdezd meg a diákokat, szerintük hogyan lehetne fejleszteni a reflexiót? Dolgozzatok ki egy saját változatot. (Legyenek további válaszlehetőségek, szélesebb skála? Milyen lehet a legeslegkisebb reakció, amit adni tudunk? És milyen a legnagyobb? ÉS milyen új módokon tudnánk még reflektálni? Válhatunk például babákból (nem ért egyet) felnőttekké (egyetért)?  Vagy válthatunk a sírásból (nem ért egyet) nevetésre (egyetért)? Próbáljatok ki 1-2 javaslatot.
2. Fogalmazz meg különféle állításokat, amelyekre a diákoknak válaszolniuk kell, az 1. pontban megállapított keretnek megfelelően. Egyezz meg a diákokkal, hogyan kell majd teljesen egyetérteniük, kissé egyetérteniük, semlegesnek lenniük, inkább nem érteniük egyet, vagy nem érteniük egyet.
3. Játsszátok el a gyakorlatot 5-7 állítással. Adj a diákoknak állításonként 15-20 másodpercet a válaszadásra.
4. Néhány fontos, meglepő vagy érdekes válasz után kérd meg az adott diákot, hogy meséljen a válaszáról, hogy jobban megérthessétek, mire gondolt.  

Fő tevékenység: Házépítés a tornateremben, és a kutató visszatér

Ennek meg kell történnie:

A diákok felépítik saját "otthonukat" matracokból és tornaszerekből, és családosat játszanak bennük. A kutató visszatér, és bemutatásra kerül mindaz, amit a diákok megtudtak.

Szükséges:

A blokk: Maszkoló- vagy ragasztószalag (több tekercs, többféle színben). Matracok, plédek, anyagok, párnák, székek, asztalok (bármi, amit viszonylag könnyen össze tudtok gyűjteni), felszerelések a szertárból (minden használható!)

Előkészíteni:

A művésznek: Idézd fel a kutató karakteredet, jelmezét és karakterisztikáit.

A tér előkészítése:

Ragasztószalaggal osszátok a tornaterem padlóját különböző területekre, és mindegyik térhez készítsetek egy nagy kupac felszerelést és matracot, ami alkalmas arra, hogy a diákok megépítsék saját otthonaikat. Az egyszerűség kedvéért a foglalkozás előtt tegyétek/zárjátok el azokat a dolgokat, amelyeket nem szabad használni a házépítés során.

Így néz ki a tér:

Tornaterem

ÚTMUTATÓ:
A blokk – HÁZÉPÍTÉS A TORNATEREMBEN
1. A feladat vezetője ossza különböző méretű csoportokra a diákokat (2-6 fő).
2. Mutasd be a feladatot: Minden csoport egy családot fog alkotni, amelyekben a diákok megtestesítenek egy-egy szerepet/embert, akik a családban ők lenni szeretnének. Emlékeztesd a diákokat arra, hogy sokféleképpen lehet családot alkotni, inspirálhatják őket azok a különböző fajta családok, amelyekről az osztályban, vagy máshol hallottak. Kérd meg a diákokat, hogy beszélgessenek a csoportjukon belül, és mindenki derítse ki, hogy: Milyen kapcsolatban áll ő a család többi tagjával? Hány éves? Dolgozik? Iskolába jár? Nyugdíjas? Miket szokott csinálni a család együtt otthon?
3. Amikor a csoportok megegyeztek a család felépítéséről és a különféle szerepekről, oszd ki nekik a lakóterületüket (a tornaterem padlóján ragasztószalaggal jelölt területek). Ide kell otthont építeniük az általuk kitalált családnak, az összekészített eszközök felhasználásával, vagy egyéb építőanyagok szerzésével (például a szertárból).
4. Hagyd, hogy a csoportok önállóan formálják családjaikat és otthonaikat.
5. A csoportok a munka során felfedezhetik, elmélyíthetik szerepeiket, és kitapasztalhatják a család dinamikáját, hogy milyen együtt élni.

B blokk - A KUTATÓ VISSZATÉR / VÉGE

  1. A kutató (a művész szerepben) visszatér. A diákok által épített otthonok megtekintése, beszélgetés a „családokkal”, a kutató mindenkit lefényképez.
  2. Mindenki elpakolja a családja építményeit, miközben a kutató fotózza és követi őket.
  3. A csoport összegyűlik, és a kutató megnézi a diákok (kutatók) által a téma foglalkozásai során összegyűjtött összes anyagot. A diákok a bemutató közben végig mesélhetnek és magyarázhatnak a kutatónak, az egész téma összefoglalásaként.
  4. A kutató magával viheti az összegyűjtött anyagokat, vagy lefényképezheti azokat a dolgokat, amiket az osztály fontosnak tart. Végezetül a kutató megköszöni a diákok sok-sok segítséget ebben a fontos kutatásban!