A mi otthonunkban
5. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
2

Bemelegítés: Pantomim bemelegítés - Titkos küldetés 1

Ennek meg kell történnie:

Párban: az egyik diák kiválaszt egy helyzetet az otthoni hétköznapokból, eljátssza, a párja pedig megpróbálja kitalálni, mit utánoz. Majd a párok szerepet cserélnek.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, vagy tornaterem

ÚTMUTATÓ: 
1. Emlékeztess mindenkit, hogy tegye fel a kutatói jelvényét. Ha a pedagógus a foglalkozás elején szokott névsort olvasni, akkor ennek részeként is felhelyezésre kerülhetnek a jelvények.
2. Osszuk párokra a tanulókat. Minden párból egy diák menjen ki a teremből, és várja meg, amíg a párja odabent megismerkedik a feladattal. Kérd meg a pár bent maradt tagját, hogy válasszon egy helyzetet az otthoni hétköznapokból, ahogyan azt a korábbi napok során is tettük. Válasszanak valamit, amitől boldogok, amit szeretnek, vagy élveznek. Ha sikerült választaniuk, kezdjék el a helyzetet pantomimmal eljátszani, a párjuk pedig lépjen be a terembe.
3. A folyosón várakozó diákok kapják az alábbi utasítást: „Miután visszamentél a terembe, legalább egy percig figyeld a párodat (szólni fogunk, ha letelt az 1 perc), mielőtt találgatni kezdesz, mit utánoz.”
4. Kérd meg a folyosón lévő diákokat, hogy lépjenek a terembe, és figyeljék meg, mit csinál a párjuk. Jelezd, ha letelt 1 perc. A diákok próbálják kitalálni, mit utánzott a párjuk.
5. A párok ekkor szerepet cserélnek. Csináljátok ugyanezt a gyakorlatot, de ezúttal azok, akik pantomimeznek, válasszanak olyan otthoni helyzetet, amit nem szeretnek, ami miatt idegesek szoktak lenni.
6. Kérj rövid (2 mondatos) beszámolót a pároktól, milyen élmény volt a feladat. A válaszokat rögzítsétek a kutató számára. Térjetek át a fő tevékenységre.

Reflexió: Fizikai reflexió - Választható

Ennek meg kell történnie:

A diákok a különböző kijelentéseken elgondolkodva, futással egyetértést/egyet nem értést mutatva reflektálnak a mai foglalkozásra.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

Gondolj ki, és írj le 5-7 kijelentést a gyakorlathoz.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
A gyakorlatban szereplő állításokat kapcsold össze a nap fő tevékenységével, és keverd őket a családra, az otthonra és a mindennapi életre vonatkozó általános megállapításokkal. Váltogasd a pozitív, semleges és negatív hangvételű állításokat. Kerüld az olyan állításokat, amelyekre van jó és rossz válasz. Válassz ki 5-7 állítást. Példák: Ha tehetném, beköltöznék a kollázsházamba. Nagyon várom, hogy a kutató visszatérjen.  Nehéz volt nem azt tenni, amit Drakula mondott.
1. Kérdezd meg a diákokat, szerintük hogyan lehetne fejleszteni a reflexiót? Dolgozzatok ki egy saját változatot. (Legyenek további válaszlehetőségek, szélesebb skála? Milyen lehet a legeslegkisebb reakció, amit adni tudunk? És milyen a legnagyobb?). Próbáljatok ki 1-2 javaslatot.
2. Fogalmazz meg különféle állításokat, amelyekre a diákoknak válaszolniuk kell, az 1. pontban megállapított keretnek megfelelően. Egyezz meg a diákokkal, hogyan kell majd teljesen egyetérteniük, kissé egyetérteniük, semlegesnek lenniük, inkább nem érteniük egyet, vagy nem érteniük egyet.
3. Játsszátok el a gyakorlatot 5-7 állítással. Adj a diákoknak állításonként 15-20 másodpercet a válaszadásra.
4. Néhány fontos, meglepő vagy érdekes válasz után kérd meg az adott diákot, hogy meséljen a válaszáról, hogy jobban megérthessétek, mire gondolt.  

Fő tevékenység: Álmaink kollázs-otthona a Királynő (és Drakula) parancsnokkal

Ennek meg kell történnie:

Készítsétek el kollázs technikával a diákok álmainak szobáját. A kollázs készítése közben a Királynő és a szomszédos Drakula állítja kihívás elé a diákokat. Készítsetek prezentációt a 2. téma során összegyűjtött anyagokból a kutatónak.

Szükséges:

A blokk: Bútorképek, kivágások a Feladatbankból (a sablonokat színes A3-as lapra nyomtasd) és lakberendezési magazinokból. Gondoskodj róla, hogy minden diáknak legyen elegendő képkivágás, bőven legyen miből válogatni. Vágd ki a bútorokat a foglalkozás előtt, és minden diáknak nyomtass egy színes "szobasablont" A3-as méretben. Legyen  minden diáknak stiftes ragasztó, grafit és színes ceruza.
B blokk: ragasztószalag / blue tack / rajzszög (a felfüggesztéshez), filctollak és kartonok az összegyűjtött anyagok prezentálásához.

Előkészíteni:

Vágd ki a bútorokat a kinyomtatott sablonokból és a lakberendezési magazinokból. Győződj meg róla, hogy van elegendő kivágás, amiből minden diák tud válogatni. (Figyelem! Sok előkészületet igényel!) Szobasablonok nyomtatása színes A3-as lapokra. Gondoskodj róla, hogy az összes, a 2. téma eddigi foglalkozásain a kutató számára összegyűjtött anyag a teremben legyen.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
A blokk- Álmaink kollázs-otthona a Királynő (és Drakula) parancsnokkal
Átvezetés a bemelegítésből: Próbáljuk összegyűjteni, összefűzni az elmúlt napok szálait: Mikről beszélgettünk? Hallgassd meg a tanulók válaszait. (Mire van szükség egy otthonban? Mi nem való egy otthonba? Rajz a szomszédságról. Mi az az otthon? Milyen helyeken laknánk, ha a gyerekek kezében lenne a döntés? Apró családi portré és a családunk nagy számai (és 3. és 4. nap foglalkozásai). 
Ezeken kívül van még valami, amiben a kutató kérte a segítségünket, de még nem dolgoztunk rajta: Milyennek szeretnénk látni a jövőbeli családunkat és otthonunkat? Mi teszi lehetővé, hogy jó életet éljünk otthon? Ezekkel a kérdésekkel még dolgoznunk kell.
1. Kérdezd meg a tanulókat, tudják-e mi az a kollázs. Hallgasd meg a válaszokat. Ha nem tudják, magyarázd el mi az. Ma ezzel a művészeti technikával fogunk létrehozni egy olyan helyet, amelyről úgy gondoljuk, hogy jó lenne ott lakni, egy nappalit, ahol élvezet lenni, egy álom-helyet a családunknak (vagy azoknak, akikkel együtt élünk), vagy akár egy álomcsaládnak, ha a diák úgy szeretné. Mutass példákat különböző kollázsokra és képkivágásokra (lásd a Feladatbankban). 
2. Oszd a tanulókat kisebb csoportokba. Adj minden tanulónak egy stiftes ragasztót, egy szobasablont, és tedd az összes kivágott bútordarabot kis kupacokban a padlóra, amit a csoportok körbeülnek.
3. Kezdődhet a játék, amiben a diákoknak engedelmeskedniük kell a Királynő parancsainak. Figyelem! Ebben a sorrendben haladjunk: Szőnyeg, ablak, kanapé, asztal, szék, növény. 
„A Királynő azt parancsolja, keress egy szőnyeget!" ekkor mutass fel egy szőnyeg képet. "Menj a kupachoz, keress egy szőnyeget, menj vissza a helyedre, és ragaszd a szőnyeget a papírodra, de csak akkor, ha azt mondom: "A Királynő azt parancsolja". Próbáljátok ki egyszer. Győződj meg róla, hogy a diákok ráragasztották a szőnyeget a lapjukra, ezután folytathatjátok. Mutasd fel az ablak képét. "Keress egy ablakot". "Állj meg! - A Királynő nem parancsolta!” Játsszatok, amíg mindenki meg nem érti a játékot. Amikor már minden diáknak jól megy, folytassátok a 2. lépéssel.
4. „Ebben a körben még mindig a Királynő parancsait teljesítjük, de a szomszédos várban lakó Drakula is utasításokat ad nekünk. De Drakula hazug! Tehát amikor azt mondom: "Drakula parancsol...", akkor ne azt tegyétek, amit ő mond, hanem nézzétek meg, melyik kártyát tartom a kezemben, és az azon lévő tárgyat keressétek meg. Például, ha azt mondom, hogy "Drakula azt parancsolja: keress egy asztalt", és egy szék képét mutatom fel, "Mit fogtok keresni?" Igen, egy széket, így van.” Játsszatok tovább. Az 1. rész szabályai továbbra is érvényesek. Amikor a diákok megértették a játékot, és pár dolgot már beragasztottak a szobájukba, hagyd, hogy önállóan folytassák a munkát, és megtöltsék a szobát.
5. Hagyd, hogy a tanulók kiszínezzék a falakat, vagy keressenek még egyéb tárgyakat a szobájukba. Hagyd őket önállóan dolgozni, amíg úgy látod, hogy konstruktív a munka.

B blokk: Prezentáció készítése a kutatónak
Készítsétek elő a kutatónak szánt prezentációt a téma különböző foglalkozásai során létrehozott anyagokból (szövegek, rajzok, statisztikák stb.). Használjátok az összes kifüggesztett, rendszerezett, poszteren vagy digitálisan bemutatott ötletet és információt. Osszátok fel, melyik diáknak mi lesz a feladata a prezentáció során: ki miről meséljen majd a kutatónak? Mik a legfontosabb dolgok, amiket el szeretnénk mondani neki?