MI VAN RENDBEN ÉS MI NINCS A CSALÁDBAN? (Egészség, Biztonság és Környezet)
Sok családban történnek rossz dolgok, a magyar gyermekeknek közel 10 százaléka van kitéve valamilyen típusú veszélynek, leggyakoribb esetben bántalmazásnak, elhanyagolásnak (forrás: KSH, 2017, https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2017/2017_08-09/2017_08-09_847.pdf)
Az otthon téma előhívhat a diákokból súlyos családi történeteket. Fontos, hogy ezekről tudjunk beszélgetni a csoportban - az aktuális szakmai ajánlások figyelembevételével.
További hasznos szakmai anyagok a témában a Hintalovon alapítvány gyűjtésében: https://hintalovon.hu/szakmai-anyagok/
Bántalmazás formái gyereknyelven, az UNICEF kiadványa: https://unicef.hu/bantalmazas-formai-gyereknyelven
STATISZTIKÁK KÉSZÍTÉSE A SAROK-CSOPORTOK VAGY A CSALÁDUNK NAGY SZÁMAI (HOSSZÚ SOR) GYAKORLAT EREDMÉNYEI ALAPJÁN
Előkészítés: Válaszd ki kiindulópontként a Sarok-csoportok, vagy a Családunk nagy számai (Hosszú sor) gyakorlatot. Ezután jelölj ki kérdésenként 1-3 diákot, akiknek az lesz a feladata, hogy jegyezzék le, hányan vannak az egyes sarkokban / a vonal mentén. A kérdések számát aszerint határozd meg, hogy a későbbi statisztikai feladat során hogy hány csoportot szeretnél kialakítani.
SAROK-CSOPORTOK
Osszátok fel a termet úgy, hogy minden sarka egy-egy választ jelképezzen, ezekbe rendeződjenek a diákok (kutatók) az egyes kérdések után. Minden sarok kapjon egy színkódot: zöld, sárga, piros, kék. Fontos, hogy ne olyan kérdéseket válasszunk, amelyek társadalmi-gazdasági hátterük alapján különítik el a diákokat, ezért érdemes előre eltervezni a feladatban érintett témákat. Mindig legyen egy "más/egyéb válasz" sarok. Példák kérdésekre:
● Hány ember lakik a házatokban? 1-2 (zöld sarok) / 3-4 (sárga sarok) / 5-10 (piros sarok) / egyéb (kék sarok)
● Melyik a kedvenc szobád az otthonodban? Konyha / nappali / hálószoba / egyéb
● Hogyan jelzed, ha be szeretnél menni az otthonodba? Harang / csengő / kopogás / egyéb
● Most épp rendetlen vagy rendezett a hálószobád? Nagyon rendezett / rendezett / nagyon rendetlen / egyéb
● Milyen felületen jársz, mielőtt belépsz az otthonodba? Kavics / aszfalt / fű / egyéb
● A házatok színe: fehér / szürke / piros / más színek (ne ugyanazok legyenek, mint a sarkok színei, pl: akinek piros háza van, annak a sárga sarokba kelljen állnia)
● Milyen hangok vannak a házatok körül? Városi hangok / természet hangjai / csendes / egyéb
● Mit szeretsz legjobban csinálni az otthonodon kívül? (itt sok "sarokra" lehet szükségetek – hagyd a diákokat ötletelni, mik jelképezhetnek még sarkokat?).
● Hogyan jutsz el otthonról az iskolába? Séta / busz / autó / egyéb
Kérdezgesd véletlenszerűen a tanulókat, hogy miért állnak ott, ahol állnak. Tudd meg, miért választották az adott sarkot: kérd meg őket, hogy fejtsék ki a válaszukat. Ügyelj rá, hogy az osztály figyeljen a kérdéseidre és meghallgassák egymás válaszait.
A CSALÁDUNK NAGY SZÁMAI / HOSSZÚ SOR (A 2. nap gyakorlata alapján)
Ismételjétek meg a 2. napon megismert ’a családunk nagy számai’ gyakorlatot, néhány már kipróbált, és pár új állítással.
SAROK-CSOPORTOK- VAGY A CSALÁDUNK NAGY SZÁMAI (HOSSZÚ SOR) GYAKORLATOT KÖVETKEZŐ STATISZTIKA:
Készítsetek statisztikákat a Sarok-csoportok vagy a Családunk nagy számai (Hosszú sor) gyakorlat alatt lejegyzett adatokból, amelyeket majd átadtok a kutatónak.
Oszd fel az osztályt kutatócsoportokra, amelyek arra kapnak megbízatást, hogy egy-egy állításról állítsanak össze statisztikát.
Hagyd a diákokat önállóan dolgozni, hogy különösebb iránymutatás nélkül találhassák ki, hogyan oldják meg a feladatot (lásd a reprodukció helyett önálló alkotás elvét). Ha úgy érzed, hogy szükséges, mutathatsz lehetséges példákat is a megoldásra, de ebben az esetben sok különböző példát használj, hogy inspirációként hasson, ne pedig feladatmegoldási útmutatóként. Ha hagytad a diákokat szabadon ötletelni, akkor érdemes lehet utólag megmutatnod pár példát különböző statisztikai reprezentációkra.
IDŐHASZNÁLAT OTTHON
Kérd meg a tanulókat, hogy gondolják át, mit csinálnak a ház különböző helyiségeiben (álljon ez a bemelegítő gyakorlat fókuszában), és mennyi időt töltenek a különböző helyiségekben.
Ezután kérd meg a diákokat, hogy mutassák be ezeket papíron is. Dolgozhatnak egyedül, vagy párban.
Osszátok meg a gondolkozás eredményét egymással, és reflektáljatok rá. Az eredményeket tegyétek el a kutató számára.
CSALÁDFA
A diákok feladata egy saját tervezésű családfa készítése. Mutathatsz példákat, de ebben az esetben sok különböző félét, hogy a diákok maguk választhassák meg, mi a nekik leginkább tetsző kialakítás. A diák, a testvérei, a szülei, a kiterjedt család (amilyen széles körben a diák tud róluk) mind szerepelhet, és a nevekhez portrék is készülhetnek. A kész munkákat kiakaszthatjátok a teremben, vagy összegyűjthetitek a kutató számára.
ADATOK GYŰJTÉSE ÉS STRUKTÚRÁLÁSA AZ 1. ÉS 2. NAP GYAKORLATAIBÓL
- Készítsetek prezentációt a téma első napján, a B BLOKK – Otthon-szobrok gyakorlaton készített jegyzetekből és fényképekből – akár poszter, vagy digitális prezentáció formában.
- Folytassátok a beszélgetést a téma első napján feltett kérdésről (Foglalkozás 1: A mi hosszú szomszédságunk) : „Milyen helyeken laknánk, ha a gyerekek kezében lenne a döntés?” - dolgozzatok ki javaslatokat különböző otthonokra.
- Akasszátok ki az aprói családi portrékat. Minden diák írjon a családjáról egy kis szöveget a képéhez. Csatlakoztatható a Családfa feladathoz .
HOL LAKUNK – EGYMÁSHOZ KÉPEST?
Melyik osztálytársadhoz laksz közel? Mennyi idő bejutnod az iskolába? Ki lakik közelebb az iskolához, mint te? Ki lakik messzebb? A tanár közelében lakik valaki? Először beszélgessetek kisebb csoportokban, majd gondolkozzatok együtt. Amikor már sikerült begyűjtenetek pár fontos információt:
Használjátok ki az egész termet/szabadtéri teret, és próbáljátok meg szemléltetni a távolságokat (az iskola legyen a középpont) úgy, hogy mindenki elhelyezkedik valahol a térben.
Készítsetek képet az így előállt emberi térképről.
Más módon is elkészíthető a térkép?
Megtudhatjuk egészen pontosan, hogy hol élünk egymáshoz képest? Hogyan?
Tudtad, hogy a többiek milyen közel/távol laknak? Meg tudsz esetleg látogatni valakit, most hogy már tudod, milyen közel laknak hozzád?
|