A mi otthonunkban
2. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
2

Bemelegítés: Pantomim bemelegítés - A családom

Ennek meg kell történnie:

Mindenki eljátssza az iskola utáni rutinját, attól a pillanattól kezdve, hogy belép az otthonuk ajtaján addig, amíg találkozik a családjával.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

Gondolj ki olyan kérdéseket, amelyek természetesen illeszkednek a folyamatba, és segítenek kitapintani a diákok különböző rutinjait. A szövegben találsz példákat, de módosítsd tetszés szerint a mennyiséget, és alakítsd őket ízlésed szerint.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér, esetleg tornaterem

ÚTMUTATÓ: 
1. Emlékeztess mindenkit, hogy tegye fel a kutatói jelvényét. Ha a pedagógus a foglalkozás elején szokott névsort olvasni, akkor ennek részeként is felhelyezésre kerülhetnek a jelvények.
2. Minden diák találjon egy helyet a térben, ahol megállhat, úgy, hogy körülötte legyen egy kis hely, ne érjenek egymáshoz. Sétálj körbe a szobában, beszélj nyugodtan és jól érthetően. Kérd meg a diákokat, hogy csukják be a szemüket, és képzeljék el, hogy éppen az otthonuk ajtaja előtt állnak az iskolából hazafelé jövet, még rajtuk van a kabát, a cipő, hátukon az iskolatáska.
3. Kérd meg a tanulókat, hogy nyissák ki a szemüket, majd képzeletükben nyissák ki otthonuk ajtaját, és lépjenek be. Kérdezgesd a diákokat arról, mit csinálnak, amikor hazaérnek.
4. Kérd meg a tanulókat, hogy tekintsék végig a családjukat. Hogy néznek ki valójában? Nézzék végig őket, és gondolkozzanak el: Mi tetszik legjobban a családod különböző tagjaiban? Mi tetszik bennük a legkevésbé? Van valami közös bennetek? Kérdezgesd tovább a diákokat a családjukról.
5. Mindenki választhat, hogy a családjával szeretne-e lenni, vagy inkább elmenne. Ha egy diák úgy dönt, hogy a családjával marad, akkor üljön le oda, ahol éppen állt. Ha úgy dönt, hogy inkább elmenne, sétáljon a tanterem ajtajához (de ne menjen ki).
6. Az egymás mellett ülő diákok beszélgessenek kettesével 2 percig (ha szükséges, segíts partnereket találni): Milyen volt elképzelni, hol laksz / kivel laksz? Könnyű vagy nehéz volt elképzelni, felidézni, hogy milyen a családod? Magyarázzák el, miért döntöttek a maradás (leülés) vagy az elmenés mellett.
Reflexió: Hallgassd meg néhány pár válaszát. Valójában mit jelent családnak lenni? Írjátok le a kulcsszavakat, amelyeket majd juttassatok el a kutatóhoz.

Reflexió: Fizikai reflexió - Futás

Ennek meg kell történnie:

A diákok a különböző kijelentéseken elgondolkodva, futással egyetértést / egyet nem értést mutatva reflektálnak a mai foglalkozásra.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

Gondolj ki, és írj le 5-7 kijelentést a gyakorlathoz.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
A gyakorlatban szereplő állításokat kapcsold össze a nap fő tevékenységével, és keverd őket a családra, az otthonra és a mindennapi életre vonatkozó általános megállapításokkal. Váltogasd a pozitív, semleges és negatív hangvételű állításokat. Kerüld az olyan állításokat, amelyekre van jó és rossz válasz. Válassz ki 5-7 állítást. Példák: Ma megtudtam valami újat valakiről. Az iskolában gyakran hiányzik a családom. Azt hiszem, hasonlítok a családom többi tagjához.
2. Magyarázd el a tevékenység menetét: A foglalkozás irányítója különféle állításokat fogalmaz meg, amelyekre a diákoknak válaszolniuk kell. Ha egyetértenek, akkor fussanak körbe a teremben, anélkül, hogy egymásba ütköznének. Annál gyorsabban fussanak, minél inkább egyetértenek. Ha egyáltalán nem értenek egyet, üljenek le a padlóra. Egyezz meg a diákokkal, hogyan kell majd futással teljesen egyetérteniük, kissé egyetérteniük, semlegesnek lenniük, inkább nem érteniük egyet, vagy nem érteniük egyet.
3. Játsszátok el a gyakorlatot 5-7 állítással. Adj a tanulóknak állításonként 15-20 másodpercet a válaszadásra.
4. Néhány fontos, meglepő vagy érdekes válasz után kérd meg az adott diákot, hogy meséljen a válaszáról, hogy jobban megérthessétek, mire gondolt.  

Fő tevékenység: A családunk nagy számai és Apró családi portrék

Ennek meg kell történnie:

Ismerd meg a saját családodat számokon keresztül, majd készíts családi portrét.

Szükséges:

A blokk: Egy tekercs maszkolószalag, fényképezőgép, lap és toll. 
B blokk: Joghurt /vaj/sajtkrém stb. fedél ’képkeretnek’- jusson mindenkinek legalább egy. 110 g vastagságú papírok, vékony ceruzák mindenki számára, barna és fekete akril festék, ecsetek mindenki számára, olló mindenki számára, stiftes ragasztó, cérna és tű a portrék felakasztáshoz. Alátét (pl. újságpapír), amivel le lehet fedni az asztalokat festés közben.

Előkészíteni:

Gyűjts össze joghurtfedeleket/vajas doboz fedeleket és hasonlókat (pl Philadelphia sajtkrém teteje), aminek van „kerete”. Ötlet: Ki lehet adni a diákoknak feladatként pár nappal korábban, hogy szerezzenek fedőket otthonról.

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

UTASÍTÁS:
A-blokk A CSALÁDUNK NAGY SZÁMAI:
A kutató szeretne néhány adatot/statisztikát megtudni a diákok családjáról. Ragassz egy vonalat a szoba közepére maszkolószalaggal. Legyen ez egy skála, aminek egyik végpontja 0, a másik ’sok’. A diákoknak (azaz a kutatóknak) a vonal mentén kell felsorakozniuk, ezzel válaszolva a foglalkozás irányítója által feltett kérdésekre. Ha valaki bizonytalan a válaszban, elég, ha nagyjából, érzésre keres helyet magának.
Tegyél fel pár kérdést (használj bármennyit, mindet, vagy más hasonló kérdéseket):
● Összesen hány láb van az otthonotokban?         
● Hány állat él az otthonotokban?         
● Hány ajtó van az otthonotokban?       
● Hány gyermek él az otthonotokban?       
● Hány orra van azoknak, akik a szomszédotokban laknak?         
● Hány éves összesen a családod (ha minden családtagod életkorát összeadod)?       
2. A diákok nyugodtan beszélgessenek, ötleteljenek, amíg elrendeződnek, és felállnak a vonal/skála mentén. Hagyj nekik körülbelül 1-3 percet kérdésenként. Hagyd, hogy a csoport maga találja ki, hogyan helyezkedjenek el, próbálják önállóan megoldani a feladatot. Fontos, hogy az egyes kérdéseknél ne kijavítsd a diákokat, hanem segíts azoknak, akik esetleg elakadtak a feladat önálló megoldása során. A többi jelen lévő felnőtt is részt vehet a feladatban (az irányítás átvétele nélkül).
3. Az egyes kérdések után: haladjatok végig a soron, diákról diákra, és hallgassátok meg mindenki számát/válaszát. Ha valaki az első sorkérdés alatt mondott szám alapján rossz helyen áll, segítsétek, hogy megtalálja a számára megfelelő helyet. Menjetek újra végig a soron, és ha a második körben mindenki jó helyen áll, készíts egy képet a sorról (a kutatónak), és lépjetek tovább a következő kérdésre.
4. Reflexió: Így néz ki a mi osztályunk, a mi otthonainkból, családjainkból. Könnyű volt vagy nehéz megtalálni a válaszokat? Miért volt nehéz? Meglepett valami? Van más kérdés, amit a családunkról vagy az otthonunkról kérdezhetnénk?  Írjátok le a javaslatokat, és tegyétek el a 3-4. napra, ha ez a gyakorlat akkor újra felhasználásra kerül.

1. HALADÓ VÁLTOZAT : A gyakorlatot úgy kell végrehajtani, hogy a diákok nem beszélgethetnek egymással.  2. HALADÓ VÁLTOZAT: Adj meg időkorlátot, „Mostantól 1 perc!”.
B-blokk – APRÓ CSALÁDI PORTRÉK:
1. A kutató látni szeretné milyenek a családjaink, segítsünk neki megmutatni! Mutass példákat nagyon különböző családi portrékra (lásd a feladatbankban). Kérd meg a diákokat, hogy mindenki készítse el a saját apró családi portréját - olyan kicsit, hogy mind beférjen a kutató bőröndjébe.
2. Minden diák választhat egy fedelet - ez szolgál majd a családi portré kereteként - amihez lemér és kivág egy olyan méretű papírt, amely beleillik a keretbe (festés előtt, egyébként nehezen mérhető) .
3. A diákok barnára vagy feketére festhetik a keretet (ha nem akarják megtartani az eredeti színt) .
4. Minden diák készítsen egy családi portrét,  amelyen kidomborítja családja jellemzőit, és/vagy ihletet merít a korábban bemutatott portrékból. Az egyetlen megkötés: az egész lapot ki kell tölteni rajzokkal, színekkel.
5. Ragasszátok be a portrékat a keretekbe. Lyukasszátok ki tűvel a kereteket, és használjatok egy kis fonalat az akasztókészítéshez.
6. Reflexió párban: Megosztás. A csoport párokra oszlik. A párban először A diáknak kell mesélnie a képéről B diáknak, majd B mesél a képéről A-nak. Ezután az egész csoport gyűljön össze kört formázva a padlón. Ekkor A feladata B képéről mesélni a csoport többi tagjának, B-nek pedig A képéről. A kép tulajdonosa nem mondhat semmit. A foglalkozásvezető (vagy valamelyik kijelölt felnőtt) jegyezze fel a kulcsszavakat a kutatónak.