Az éntől a mi-ig.
6. nap
90 perc beleértve a szünetet
téma
1

Bemelegítés: Csoportalakítás formái és „Nézz fel” körben állva

Ennek meg kell történnie:

Különböző formációk gyakorlása, bemelegítő nyújtások és a „Nézz fel” játék körben állva.

Szükséges:

 

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

 

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ: 
1. Megismételjük a csoportformáló gyakorlatokat. Megkíséreljük tovább gyorsítani és nehezíteni a feladatot. Elkötelezettségünket és a gyorsítási szándékunkat kimutatva dinamizáljuk a csoportot.
2. Visszatérünk a szokásos körhöz.
3. Rövid bemelegítő nyújtással energetizálunk minden résztvevőt. Minden gyerek és felnőtt a foglalkozásvezetőt utánozza.
4. Nézz fel: Mindenki körben áll, s földet nézi. A "Nézz fel!" parancsra mindenki feltekint, és egyből a kör valamelyik másik tagjára néz. Akik épp kölcsönösen néztek egymásra, gyorsan helyet cserélnek. Egy ideig folytatjuk ezt a játékot.
5. Elismerjük az osztály teljesítményét valamiért, amit jól csináltak a bemelegítés során.

Reflexió: Egy szó

Ennek meg kell történnie:

A tanulók egy szó kimondásával idézik fel az alkalmat arra reflektálva.

Szükséges:

Szőnyegek / matracok vagy takaró, amin az összes diák le tud ülni egy körbe.

Előkészíteni:

 

A tér előkészítése:

Matracok, pléd vagy szőnyeg

Így néz ki a tér:

Tágas tér

ÚTMUTATÓ:
1. Megkérjük a tanulókat, hogy egy csoportban üljenek le és várjanak mozdulatlanul a szőnyegen. Kis időt adunk nekik, hogy megnyugodjanak.
2. A diákok maguk választanak, hogy nyitott vagy csukott szemmel várnak, ahogy nekik kényelmesebb. Röviden felvázoljuk, mi minden történt a foglalkozás alatt, majd megkérjük a diákokat, hogy gondoljanak ki egy olyan szót, amely szerintük jól illik erre a foglalkozásra.
3. Aki megtalálta a szavát, nyugodtan felemelkedik, és megvárja, amíg mindenki végez.
4. Amikor mindenki készen áll, (mint a bemelegítésnél) mind feltekintenek, majd egymást váltva mondják ki hangosan szavaikat.
5. Megismétlünk pár szót, hogy lássák a diákok, hogy figyeltek rájuk. Kérdezzünk rá, hogy ki szeretné-e fejteni valaki a válaszát. A jelentkező elmeséli, hogy miért éppen ezt a szót választotta. Keressünk közös vonásokat a szavak között, és reflektáljunk rá a diákokkal.

Tanárok vezette napok. Javaslatok a fő tevékenységekhez :

Rólam - a rajz
Folytatódik a rajzokon végzett munka. Gondolkodjunk tovább a gyakorlat továbbfejlesztésének lehetőségein.

Javaslat: Hány fej fér el a testeden? 2000 évvel ezelőtt ( az ókorban) ez a kérdés nagyon érdekelte az embereket. Volt, aki 6, más 8 fejre tippelt. Hogyan tudnánk ezt megítélni a magunk testére vonatkozóan?  Mire jutottál? 
 Geometriai alakzatok - csoportformációk
Dolgozzunk a csoportalakítás módozatain!  Milyen különböző geometriai formákat tudunk kialakítani? Hogyan nevezzük azokat? Van más mód a megformálásukra?

Portré
1. Mutassunk be néhány portré példáját a művészettörténetből!
2. Osszuk párokba a diákokat
3. Minden pár kapjon két szénceruzát és két jó minőségű papírlapot (vastag, legalább 110 g-os lapot)
4. A párok portrékat készítenek egymásról.
Közben a következő kérdéseket tesszük fel: Mi kell ahhoz, hogy egy teljes arcot kapjunk? Hol van az orr az egész fejhez képest? Hol vannak a szemek?  Ábrázold az árnyékot is az ujjaddal, a szénnel húzott vonalat kifelé dörzsölve!
5. Közös reflexió: Igazabb-e egy fénykép, mint egy rajz? A portrén keresztül i lehet fejezni az érzelmeket? Lerajzolhat téged valaki másképp, mint szeretnéd? Miben más az, ha színek nélkül rajzolsz?

 

Ábécé és játék a szavakkal
ABC
Játsszunk olyan névkört, ahol az egyes tanulók egy betűvé "válnak" teljes testükkel. A többiek együtt utánozzák, ismétlik mozdulatát.
Ismételjétek meg úgy, hogy minden tanuló választ egy másik, előzőleg látott betűt (nem választhatja a saját korábbi betűjét).

Szójáték
Minden tanuló kap egy betűt, amit a nyakába akaszt. Ezután a tanár felolvas egy szót, amire a diákok a szó betűi sorrendjébe helyezkednek.
Kisebb csoportokra osztva is játszhatjuk, ahol minden csoport ugyanabból a betűkészletből dolgozik a szó megalkotásán.
Haladóknak: Minden diák nyakába 2-3 betűt akasztunk, amelyek közül neki kell kiválasztania azt, amelyikre a szó megalkotásához szükség van.

Egyéb énekes játékok/gyakorlatok
Kiválóan támogatóak, és a Tanulás művészete későbbi szakaszaihoz jó alapot teremtenek azok a játékok vagy gyakorlatok, amelyek a tanulókat együttműködésre, koncentrálásra késztetik, vagy magabiztosabbá teszik.