UTASÍTÁS:
1. Ismételjük meg a normál Piros-zöld lámpa játékot, hogy mindenki belejöjjön.
2. Mutassuk be a játék új változatát, ahol egy felnőtt fog vezényelni. sok minden másképp fog működni.
Szabályok: Az egész csoport egy csapatot alkot, akiknek együtt kell a játékvezetőhöz beérkezni. Egy tárgyat (gyufásdobozt / kulcstartót / csengőt) kell majd az irányító lábától a start vonalig magukkal visszafelé hozni. A tárgyat csak kézben vihetik, nem rakhatják zsebre vagy a pulcsiba. Ugyanígy a földre sem vehetik, se nem repíthetik a levegőbe, kizárólag kézről kézre vándorolhat. Máskülönben az eredeti szabályok érvényesülnek.
Szabályok, ha a tárgy nincs már az játék irányítójának lábánál: a ) Akit mozgás közben rajtakapnak, és a tárgy is nála van, a tárgyat, a starthoz történő visszavonulás előtt az irányító lábánál kell hagynia.
b ) Az elől álló vezénylő minden körben kiszűrheti, aki bemozdul, és megkísérelheti kitalálni, hogy a tárgy épp kinél van. Egyszerű változat: A vezénylő megnevezi azt, akiről úgy gondolja, hogy a tárgy nála van. Ha pl. Jutkára gyanakszik, Jutkának mindkét kezét meg kell mutatnia. Haladó változat: Nevezzük meg, akiről úgy sejtjük, hogy a tárgy nála van. Azt is mondjuk, melyik kezében, „Jutka, Jutka jobb kezében” elhangzásakor pl. Jutkának a jobb kezét ekkor meg kell mutatnia. Ha Jutkánál van a tárgy, azt a vezető lábához teszi le, majd fordul és visszaáll a kezdővonalhoz. Ha Jutkánál nem volt semmi, onnan folytathatja a játékot, ahol legutóbb, megtorpant.
3. Hagyjunk időt a csoportnak a játékot próbálgatni.
4. Egy idő után, ha a játék nem működik, a foglalkozás vezetője megkérheti a csoportot, hogy álljon meg elgondolkodni: Mi az, ami működik? Mi nem működik? Hogy tudnánk együtt elérni, hogy még jobban menjen? Kinek van ötlete arra, hogyan rejtsük el együtt a tárgyat észrevétlen? Kérjük meg őket, hogy próbálják újra a megbeszéltek fényében.
5. Amikor sikerül, Hurrá! Ünnepeljük meg a közös győzelmet!
6. Próbáljuk újra! Jobb, ha az irányítás még mindig a felnőttnél marad lévén, hogy ebben a változatban ő inkább csak eszköz a közösség problémamegoldáson alapuló fejlődésének. (Próbálkozzunk nagyobb tárggyal, de csak ha már jól megy a csoportnak, és a kisebb tárgy kezelése nem jelent már nehézséget.)
Reflexió: Beszélgessünk arról, hogy a Tanulás művészetének egyik lényege önmagunk és egymás jobb megismerése. Néha hibázunk, máskor olyan dolgokra is képesek leszünk, amikről nem hittük, és egy nagy csapatként keményen fogunk együtt dolgozni.
Kérdés reflektálásra: Milyen volt Piros és zöld lámpát így játszani? Miben volt más? Jussatok el arra a felimerésre, hogy sok mindent el tudunk érni önmagunkban, de az igazán nagy dolgok eléréséhez együtt kell működnünk.
Továbblépve (átvezetés a reflexióra): Mi mindent csináltunk ebben a két hétben? Mit tanultunk? Mit gyakoroltunk? Beszéljünk a diákoknak arról, hogy hogyan kapcsolódnak a foglalkozások a tanuláshoz, és hogyan javítják képességünket a tanulásra.
|