Page 8 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 8
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
7. A KIR-STAT- és az OKM-adatok összekapcsolása és a továbbhaladásra ható tényezők 55
8. Az adatbázisok mélyebb és korrekt elemzésének nehézségei 57 8.1. Az adatbázisok többsége nem összekapcsolható, nincs egységes telephelyi-feladatellátási kód 58
vagy tanulói azonosító az adatbázisokban
8.2. Az egyéni szinten nem összekapcsolható adatok helyett jobb híján aggregált adatok használata problémás 58 8.3. Az adatbázisokban használt kódok elemzésre használhatatlanok, hiányoznak az adatbázisok részletes leírásai 61
9. Összefoglalás 62
10. Felhasznált irodalom 63
Lannert Judit–Csüllög Krisztina: A diákok ambícióinak és teljesítményének alakulása és változása az általános iskolától a középiskoláig. A továbbtanulás mint a középiskolai munka egy lehetséges indikátora
1. Bevezetés és elemzési keret 66 1.1. Módszertan 67
2. A továbbtanulási aspiráció 68 2.1. Tanári elvárások 68 2.1.1. Pygmalion-hatás, avagy az önbeteljesítő prófécia 69 2.1.2. Az önmagát igazoló és fenntartó elvárások hatása 69 2.1.3. A dicsfényeffektus 70 2.1.4. A sztereotípiák és következményeik 70
3. Az ambíciók, a teljesítmény és az osztályzatok 71 3.1. A teljesítmény a PISA-eredmények tükrében 72
4. A továbbtanulás mint a középiskolai munka indikátora 73
5. Továbbtanulási szándékok a kompetenciamérés adatai alapján 75 5.1. A továbbtanulási szándékot befolyásoló tényezők 75 5.2. A továbbtanulási szándék változása 78 5.3. A változást befolyásoló tényezők 80
6. Az abszolút teljesítmény 80 6.1. Matematika-teszteredmények 10.-ben 80 6.1.1. A teszteredmények változása 8.-ról 10.-re 81 6.1.2. A változást befolyásoló tényezők 82 6.2. Szövegértés-teszteredmények 10.-ben 83 6.2.1. A teszteredmények változása 8.-ról 10.-re 83 6.2.2. A változást befolyásoló tényezők 84
7. Relatív teljesítmény 85 7.1. Félév végi osztályzatok 85 7.2. Az osztályzatok változása 87 7.3. Matematikaosztályzat 10.-ben 89 7.3.1. A matematikaosztályzat változása 8.-ról 10.-re 90 7.3.2. A változást befolyásoló tényezők 91 7.4. A magyar nyelv érdemjegye a 10. osztályban 91 7.4.1. A magyarnyelv-osztályzat változása 8.-ról 10.-re 91 7.4.2. A változást befolyásoló tényezők 92
8. Az abszolút és relatív teljesítmény, valamint a továbbtanulási aspiráció egymással való összefüggése 93
9. Osztályzatok és teszteredmények viszonya – a tanári értékelés 96 9.1. A tanári értékelés hatása a hosszú távú továbbtanulási elképzelésekre 99 9.2. Útmodellelemzés 103
10. Összefoglalás 105
8 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán