Page 67 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 67
1.1. Módszertan
Az elemzésekhez az Országos Kompetenciamérés 2011-es és 2013-as adatbázisait használtuk, az egyéni szintű változások nyomon követésére a paneladatbázisra volt szükség. Ennek megfelelően 2011-ben a 8. osztályosok alkották a kiinduló adatbázist, amelyhez hozzáfűztük a 2013-as (10.-es) adataikat, továbbá hozzáadtuk a 2013- as telephelyi adatbázis néhány fontosabb változóját.
Az összefűzött adatbázis tartalmazott 112 speciális szakiskolai tanulót és további 2946 SNI-diákot, akiket a további elemzésekből kiszűrtünk. Így az elemzésekhez használt adatbázisunk összesen 75 931 tanuló adatait tartalmazta.
1. táblázat. A panelminta összetétele (%) OKM-adatbázis (2011–2013)
Részt vett
Hiányzott Részt vett
Hiányzott
8.-ban
10.-ben
SNI-tanuló
nem 94,7 95,3 96,0 88,5
igen 5,3 4,7 4,0 11,5
Halmozottan hátrányos helyzetű
nem 95,5 92,6 92,6 71,0
igen 4,5 7,4 7,4 29,0
A tanuló neme
fiú 51,1 55,1 50,9 55,7
lány 48,9 44,9 49,1 44,3
Háztartásnagyság
2 4,8 8,1 5,2 4,9
3 19,0 22,5 19,7 17,0
4 38,3 33,0 39,1 28,1
5 vagy több 38,0 36,4 36,1 49,9
A lakóhely településtí- pusa
község 39,1 40,7 38,2 47,1
város 31,0 30,3 31,0 30,2
megyeszékhely 18,2 17,0 18,7 13,5
Budapest 11,8 12,1 12,2 9,2
A szülők legmagasabb végzettsége
max. 8 ált. 9,7 12,1 7,5 28,1
szakmunk. k. 29,7 39,8 29,5 39,7
érettségi 31,7 27,6 32,7 21,0
főiskola 17,1 12,3 17,9 7,3
egyetem 11,8 8,2 12,4 4,0
A vizsgált tanulók az esetek 70 százalékában mindkét évben kitöltötték a tesztet, 13 százalék csak a 2011-es, 12 százalék csak a 2013-as teszttel végzett, 5 százalékuk hagyta üresen mindkét évben1.
2. táblázat. A teszt kitöltöttsége
1 Ez abból adódhatott, hogy ezek a tanulók szerepeltek egy előzetes felmérésben, és így bekerültek ugyan az adatbázisba, de mivel nem töltötték ki a tesztet, mérési eredmény nem rendelődött hozzájuk.
Indikátor neve
Esetszám
%
üres
3 626
4,8
csak a 2011-es van kitöltve
10 184
13,4
mindkettő kitöltve
53 254
70,1
csak a 2013-as van kitöltve
8 867
11,7
Összes
75 931
100,0
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 67