Page 26 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 26

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
9. ábra. Az egyfaktoros és súlyozott ötfaktoros eredményességi értékek közötti pontdiagram
A gimnáziumok és szakközépiskolák eredményes- ségi mutatóinak összekapcsolódása között talán az a legfontosabb különbség, hogy a gimnáziumok ese- tében a kompetenciamérés eredménye és a felvételi jellemzők egy komponenshez tartoztak (hasonlóan mérték az iskolák eredményességét), a szakközépis- kolák esetében ez azonban két elkülönülő faktor.
Éppen ezért érdemes az első és harmadik (füg- getlen) faktor közötti viszonyt megvizsgálni az ösz- szes szakközépiskola pontábrája segítségével, amely megmutatja, hogy ebben a megközelítésben más a helyzet, mint a gimnáziumok esetében.
A két szempont szerinti viszony egy pontfelhővel jellemezhető (a korrelálatlanság másfajta megjelenési formája), ami jelen esetben azt jelenti, hogy azonos kompetenciamérési eredmények mellett a felvételi
eredménye bármilyen irányban eltérítheti az eredmé- nyességet. Ezért is látható az előző ábrán, hogy a két fiktív változó szerinti sorrendek az egyenes mentén mindkét irányban kismértékben eltérhetnek.
A szakközépiskolák első és harmadik főkomponens szerinti jellemzése
Ebben az esetben is közöljük az első főkomponens szerinti első húsz szakközépiskola listáját. A szakkö- zépiskolákra vonatkozóan a HVG szintén csak egy összevont húszas listát közölt, ezért a táblázat utolsó oszlopában több hiányzó érték van, de látható, hogy a HVG listájából 13 iskola ebben a felsorolásban is megjelenik. (Megjegyezzük, a HVG listája ebben az esetben jóval szűkebb változócsoport alapján ké- szült, abban a felvételi eredmények nem szerepeltek.)
26 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán


































































































   24   25   26   27   28