Page 136 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 136

A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
Természetesen a reziliensek arányát többféle mó- don is ki lehetne számolni, kvartilisek helyett lehet- ne más percentiliseket (Against..., 2011), vagy akár a kompetenciamérések során alkalmazott teljesít- ményszinteket is használni. A megfigyelt kompeten- ciaértékek helyett ugyanakkor igénybe lehetne ven- ni ezen érték CSHI által kontrollált mutatóit is. Meg kell jegyezni azonban, hogy a rezilienciát a fentieknél tágabban is értelmezhetjük, és figyelembe vehetjük a bármekkora elmozdulást mutató diákok arányát is (azaz nem csak a felső kompetenciakvartilisbe, hanem a 2., 3. kvartilisekbe is elmozdulókat). Ezzel
együtt fontos lenne azokat a kockázatnak kitett cso- portokat is megvizsgálni, akik a családi háttér szerinti predesztinációjukhoz képest alulteljesítenek.
Az alábbi táblázatban a CSHI és a kompetenciaér- ték szerinti kvartiliseket használtuk, és láthatjuk, hogy országos szinten 6,1 százalékra tehető a reziliens diákok száma a 10. osztályosok között. Ha mindezt megyei szinten is megvizsgáljuk, akkor azt állapíthat- juk meg, hogy néhány észak- és kelet-magyarországi megyében a legalacsonyabb a mértéke, éppen ott, ahol már korábban is kimutattuk a méltányosság ala- csonyabb fokát.
6. táblázat. A CSHI szerinti kvartilisbe eső tanulók megoszlása a matematikai kompetenciaértékek szerinti kvartilisek szerint (OKM tanulói adatbázis, 2013, 10. osztály)
MATEMATIKAI KOMPETENCIA KVARTILISEI
Összes
1,00
2,00
3,00
4,00
1,00
9 039
5 260
2 969
1 188
18 456
49,0%
28,5%
16,1%
6,4%
100,0%
2,00
4 568
5 681
5 041
3 117
18 407
24,8%
30,9%
27,4%
16,9%
100,0%
3,00
2 409
4 297
5 349
5 075
17 130
14,1%
25,1%
31,2%
29,6%
100,0%
4,00
1 308
2 836
4 945
9 256
18 345
7,1%
15,5%
27,0%
50,5%
100,0%
Összes
17 324
18 074
18 304
18 636
72 338
23,9%
25,0%
25,3%
25,8%
100,0%
7. ábra. Reziliens tanulók aránya megyénként (OKM tanulói adatbázis, 2013, 10. osztály)
12,0% 10,0% 8,0% 6,0% 4,0% 2,0% 0,0%
11,1
10,7 10,5
8,7
8,2 8,1
8,0
7,6 7,5 7,5
7,1 6,8
Átlag 6,1%
4,5 3,8 3,7
6,2
5,8 5,5
4,6
136 • A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
CSHI kvartilise
Csongrád Veszprém
Zala Győr-Moson-Sopron
Budapest Komárom-Esztergom
Baranya Bács-Kiskun
Vas Békés
Nógrád
Pest
Tolna Hajdú-Bihar
Fejér Somogy
Szabolcs-Szatmár-Bereg Jász-Nagykun-Szolnok
Borsod-Abaúj-Zemplén


































































































   134   135   136   137   138