Page 135 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 135

Ráadásul az is szembeötlő tény, és ez is eltér a nemzetközi tapasztalatoktól, hogy a magyar oktatási rend- szerben jelen lévő bevándorló gyerekek jobb családi háttérrel rendelkeznek, mint a magyarországi átlag. Az alábbi (5. táblázat) korrelációs mátrixból láthatjuk, hogy a telephelyi szintre aggregált adatok szerint a migráns tanulók aránya pozitív korrelációt mutat mindkét kompetenciaértékkel, illetve a családiháttér-indexszel is.
5. táblázat. Korrelációs együtthatók az iskolai teljesítmény, a CSHI és a telephelyre aggregált, átlagos migráns13 gyerek aránya között
A telephely tanulóinak átlagos képességpontja – matematika
A telephely tanulóinak átlagos képességpontja – szövegértés
A nem magyar és kettős állampol- gárok aránya
A nem magyar és kettős állampol- gárok aránya (az OKM-adatokhoz TE002 képest)
A telephely tanulóinak átlagos családiháttér- indexe
A telephely tanulóinak átlagos képességpontja (matematika)
1
0,960**
0,108**
0,154**
0,881**
A telephely tanulóinak átlagos képességpontja (szövegértés)
0,960**
1
0,073**
0,117**
0,901**
A nem magyar és kettős állampolgárok aránya
0,108**
0,073**
1
0,930**
0,224**
A nem magyar és kettős állampolgárok aránya (az OKM- adatokhoz TE002 képest)
0,154**
0,117**
0,930**
1
0,344**
A telephely tanulóinak átlagos családiháttér-indexe
,881**
0,901**
0,224**
0,344**
1
A nemzetközi mérésekben a méltányosság egyik alapindikátoraként használják a reziliens tanulók arányszá- mát. A PISA-tesztekben azt mérik általa, hogy a tanuló képes-e a családi háttérhez képest elmozdulni, ponto- sabban: a CSHI alsó kvartilisébe eső diákok hány százaléka tud – a teljesítményük szerint – a felső kvartilisbe kerülni. A 2012-es PISA-felmérés alapján Magyarországon 4,1 százalék a reziliens diákok aránya, és ez szig- nifikánsan elmarad az OECD-országok 6,4 százalékos átlagától. Az is megállapítható, hogy a reziliens tanulók relatív magas aránya növeli a rendszerszintű iskolai teljesítményeket: azok az országok ugyanis, amelyek kima- gaslóan jól teljesítettek a kompetenciák szintjén, ugyanakkor magas vagy legalábbis átlag fölötti rezilienciát is tudnak mutatni (pl. Dél-Korea, Japán, Svájc, Észtország, Finnország – lásd 6. ábra).
6. ábra. Reziliens tanulók aránya, PISA, 2012, OECD-országok
13 A migráns gyerekek arányát kétféle módon is kiszámoltuk, mivel a KIRSTAT és az OKM 2013 összefűzött telephelyi adatait használtuk.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 135


































































































   133   134   135   136   137