Page 13 - A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán
P. 13

mérik egyrészt az iskola eredményességét, mert arra is vonatkoznak, mennyire vonzó az adott tanintézet, másrészt egyfajta előfeltételként nyilván meghatároz- zák a tanintézet eredményességét. Ezeket a tényező- ket végül is az eredményességhez soroljuk, mert az
iskolák humán jellemzői közé tartoznak. Az ellátott- ság és a ráfordítások mutatói inkább az objektív fel- tételeket – pénzbeli, tanári, továbbá az eszközökkel való ellátottságot – számszerűsítik.
3. A rendelkezésre álló mutatószámok
A kutatásban a tervezett indikátorok egy részét nem sikerült előállítani, számszerűsíteni (különösen az érettségi-adatbázis hiányos jelen elemzésünkben, mert a benne fellelhető adatok a már meglevő adatokkal nehezen egyeztethetők), de mivel a többségük rendelkezésre áll, az elemzés értelmesnek és tanulságosnak bizonyul.
1. táblázat. Az eredményesség mutatói (nevelési-fejlesztési tevékenység minőségi mutatói)1
Indikátor neve
Tartalma, iránya
Forrása
Számítás módja
Szövegértés
Tanulók átlagos képességpontja szövegértésből +
Kompetenciamérés
Adott képzési típusban a szöveg- értési kompetenciamérés összes tanulóra számolt átlagos értéke
Matematika
Tanulók átlagos képességpontja matematikából +
Kompetenciamérés
Adott képzési típusban a mate- matika-kompetenciamérés összes tanulóra számolt átlagos értéke
Lemorzsolódás1
Az iskolát a tanköteles koron túl elhagyók aránya, % –
KIR-STAT
Tanköteles koron túl jogviszonya megszűnt/tanév végi létszám*100
Lemorzsolódás2
Az iskolát elhagyók aránya, % –
KIR-STAT
Iskolát elhagyók száma/tanév végi létszám*100
Lemorzsolódás3
Az évfolyamismétlők aránya, % –
KIR-STAT
Évfolyamismétlők száma/ tanév végi létszám*100
Hiányzás1
Igazolatlanul hiányzók aránya, % –
KIR-STAT
Igazolatlanul hiányzók száma/ösz- szes nappali tagozatos tanuló- szám*100
Hiányzás2
Igazolatlan órák átlagos száma –
KIR-STAT
Igazolatlan órák száma/ összes nappali tagozatos tanulószám*100
Érettségizett
Érettségizettek aránya % +
Érettségi-adatbázis
Érettségizettek száma/ összes nappali tagozatos tanulószám*100
Szakma
Érettségihez nem kötött szakmát szerzettek aránya, % +
KIR-STAT
Középiskola után, érettségihez nem kötött szakképzettséget szerzettek száma*100
OKJ
OKJ-s szakmát szerzettek aránya, %+
KIR-STAT
OKJ-s szakmát szerzettek száma/ összes nappali tagozatos tanuló- szám*100
Felvettek aránya
Felvettek aránya, % +
FELVI
Felvettek száma/jelentkezők száma*100
Felvételi átlag
Felvettek átlagpontszáma, +
FELVI
Átlagos érték
Nyelvvizsga
Jelentkezőkből nyelvvizsgával rendelkezők aránya, % +
FELVI
Nyelvvizsgával rendelkezők/jelent- kezők száma*100
»
1 A mutató iránya pozitív, ha egyenesen méri az iskola eredményességét, azaz nagyobb értékei eredményesebb tevékenységet mutatnak, negatív, ha fordítva, nagyobb értékei kevésbé eredményes tevékenységre utalnak.
A középiskolák összehasonlító elemzése a KIR bázisán • 13


































































































   11   12   13   14   15