Gi inspirasjon til å lage egne historier, lære og praktisere grunnleggende dramaturgi og fortellerteknikk i historiefortelliing, gi trygghet og erfaring med å vise for hverandre, gi og ta imot tilbakemeldinger, samt utvikle spørsmålsstilling og intervjuteknikk i refleksjon.
Klassen har fått en «ordkiste» i gull, som de i løpet av tema 4 og 5 skal fylle med gull-ord. I tema 5 vil de jobbe med anvendelse av ordene i kista, gjennom historiefortelling og deling av historiene sine.
Generell veiledning til tema 5:
Målet er å gi elevene inspirasjon til å lage egne historier og bli tryggere på å dele ideer, gi og få tilbakemeldinger og stå foran klassen og vise. Her er fokuset på å skape trygghet, gi inspirasjon og stimulere egen fantasi. Tullete forslag og ideer til historier er greit, så lenge det også er et ordentlig problem og løsning i historien, og de tullete ideene er noe hele gruppa samlet ønsker. Ellers vil det også i dette temaet være viktig å prøve å la barna finne ut av stavemåter så godt det lar seg gjøre selv. Rettskriving og korrigering kan virke demotiverende i denne konteksten. Hjelp heller til med å fremheve bokstavlyder, enn å gi svaret. Ordkista blir etter temaet er over klassen sin til odel og eie, og kan gjerne brukes videre utenom Kunsten å lære.
En god historie har tre deler: En begynnelse, en midt og en slutt. Med A) En hovedperson som har noe den vil gjøre (et mål), B) Et problem som gjør at hovedpersonen ikke klarer å gjøre det den vil (en hindring) og C) en løsning, der hovedpersonen klarer å vinne eller taper mot problemet.
Tema 5 |
Dag 1 |
Dag 2 |
Lærerstyrt dag 3-4 |
Dag 5 |
Dag 6 |
---|---|---|---|---|---|
Sammendrag av innhold |
Gå og stopp som oppvarming, med omvendte instruksjoner og temposkala. Valg av bok og deretter høytlesning. Skrive ned ord fra boka og legge i kista. Intervju-refleksjon med oppfølgingsspørsmål og håndtrykk i sirkel med kryssa hender. |
Gå og stopp som oppvarming, med øyekontakt og tallgrupper om helga. Gjennom eksempel fra klassen lære om prinsipp for historiefortelling. Prøve ut i fellesskap og grupper. Intervju-refleksjon i gruppene, med oppfølgingsspørsmål og håndtrykk i sirkel med kryssa hender. |
Gå og stopp som oppvarming. Intervju-refleksjon med ja/nei-spørsmål (dag 3) og åpne spørsmål (dag 4), og håndtrykk i sirkel m.kryssa hender.
Bør: Få lagd ferdig historiene fra dag 2 + øvd på presentasjon av disse.
Se ellers ideer til opplegg. |
Kort versjon av Gå og stopp som oppvarming, med hopp og klapp. Kort visning av historie, så start på hovedhistorie i nye grupper. Refleksjon: Midtveis-masterclass om fortellingene i intervjuformat, samt håndtrykk i sirkel med kryssa hender. |
Gå og stopp som oppvarming, med øving på å stå alene foran klassen. Historiene ferdigstilles og presenteres med «fotspor»-tilbakemeldinger. Felles-intervju for gruppene, samt håndtrykk i sirkel med kryssa hender. |
Rom |
Åpent rom, klasserom |
Åpent rom |
Åpent rom |
Åpent rom, visningsoppsett |
Åpent rom, visningsoppsett |
Materiell |
- Ordkista - Lydfangerbøker og blyanter/penner til hver - Gullpapir - Tusjer som skriver godt på gullpapir - Sakser - Varierte bøker å ha i kista (se beskrivelse under) - Tavle/smartboard og skriveredskap |
- Ordkista - Tavle/smartboard og skriveredskap - A3-ark / del av papirrull til hver gruppe - Fargeblyanter |
|
- Ordkista - Karakterkort (5 til hver gruppe) - Bjelle - A3-ark / del av papirrull til hver gruppe - Farger og blyanter til hver gruppe |
- Ordkista - Fotspor-plakater |
Forberedelser i forkant |
Finne skjønnlitterære bøker i ulike sjangre, for barn: Nyskrevet roman for barn, eventyr, poesibok, krim etc. NB! Variasjon i hovedpersons kjønn, tematikk, illustrasjoner etc. |
Evt. gruppeinndelingen i bolk B. |
|
Evt. gruppeinndeling til nye grupper. |
- Printe ut / lage egne fotspor-plakater |