Utforske vennskap og utfordringer vennskap kan innebære, både gjennom møte med litterære karakterer, tekst i musikk og egne erfaringer. Eksemplifisere, dele og sette ord på ulike følelser knyttet til vennskap, og øve på å løse konflikter som kan oppstå i vennskap. Synliggjøre viktigheten av tillit og trygghet i gruppa, og øve på dette i praksis. Øve på å lytte til stadig mer utfordrende instruksjoner samtidig som man er i bevegelse i oppvarming, og øve på fokus og lytting i refleksjon.
Klassen blir kjent med vennskapstemaet gjennom boka om “Lena og Anne-Marthe" av Ida Jackson, og jobber bredt med tematikken ut fra denne boka, i tillegg til egne erfaringer og sangen «Vem kan segla», som utgangspunkt. Klassen skal også jobbe med å styrke relasjonene innad i klassen.
Generell veiledning til tema 3:
Målet er å gi elevene verktøy til å håndtere egne vennskapsrelasjoner. Der det evt. brukes av elevers egne erfaringer, f.eks i forumteater dag 3-4, er det viktig å sikre at det oppleves trygt for alle involverte før det tas opp. Husk også at den avsluttende filmen (dag 6) skal være en arbeidsfilm, ikke et fiks ferdig produkt, så ikke fall for fristelsen til å styre prosessen etter resultat.
Tema 3 |
Dag 1 |
Dag 2 |
Lærerstyrt dag 3 - 4 |
Dag 5 |
Dag 6 |
---|---|---|---|---|---|
Sammendrag av innhold |
Oppvarming: Gå i tallgrupper med samtale om vennskap. Lese utdrag av boka «Lena og Ane Marthe» og bli kjent med vennskapsutfordringer, som elevene lager lysbilder ut fra. Tankeleser-refleksjon sittende: «Hva vil du huske?». |
Oppvarming: Gå i tallgrupper med samtale/stillbilder om å reparere vennskap. Repetisjon av tekstutdrag fra «Lena og Ane Marthe». Gjennom karakterarbeid og forumteater øver elevene på å løse konflikten i boka. Tankeleser-refleksjon stående: «Hva var den beste løsningen?». |
Oppvarming: Gå i tallgrupper med samtale/lage stillbilder om følelser knyttet til vennskap (dag 3) og objekter (dag 4). Refleksjon: Tankelesere liggende.
Ellers: Se forslag til opplegg.
|
Oppvarming: Gå i tallgrupper med samtale/lage stillbilder om tillit og trygghet. Elevene skal lære om tillit og trygghet i praksis gjennom Speiling-, fall- og bombeøvelse i grupper og fellesskap. Tankeleser-refleksjon gående: «Når var jeg en god/dårlig venn i økta?». |
Oppvarming: Gå i tallgrupper med samtale/lage stillbilder ut fra teksten i «Vem kan segla». Lære «Vem kan segla» og samtale om teksten. Sette sammen innhold fra hele tema 3 til felles avslutnings»verk» som filmes. |
Rom |
lytteoppsett, åpent rom, visningsoppsett |
Lytteoppsett, åpent rom, visningsoppsett |
Åpent rom |
Åpent rom |
Åpent rom (gjerne større rom) |
Materiell |
Boka Lena og Anne-Marthe av Ida Jackson |
Boka Lena og Anne-Marthe av Ida Jackson
|
|
Bunke med A4-ark, ett bind for øynene til hver gruppe i del 3: Bombe |
Noe å spill av musikk på og med. Noe å filme med og overgang for å vise filmen på skjerm/lerret. |
Forberedelser i forkant |
Forberede rom. |
Forberede rom. |
Forberede hovedaktivitet og refleksjonsspørsmål. |
Gå gjennom øvelse 2: Falle/Ta imot. Sikre at den er godt planlagt og trygg. Juster rammer ved behov. |
Test teknisk utstyr. |