downloadKompetansemål fag for fag
Fra meg til oss.
Oversikt
tema
1
OVERSIKT OVER TEMA 1
MÅL

La kunstneren og elevene bli kjent, først som individer og så mer og mer som et samarbeidende fellesskap. Øve på grunnelementer som blir viktige framover: Ulike formasjoner, rammer for visninger, oppvarmings- og refleksjonsøvelser. Fokus vil ligge på etablering av trygghet, fokus og samarbeid. 

SAMMENDRAG

Fra første møte med kunstneren er ting litt annerledes. Nye måter å arbeide på introduseres gjennom lek og kreative øvelser. Navneleker, kjente barneleker, tegning og dans brukes for å bli kjent med utøveren, lærerne og hverandre på en annen måte. 

Generell veiledning til tema 1:

«Det var litt urolig i starten». Slik har flere av lærerne som var med i piloten beskrevet oppstarten. Forbered dere på at det vil oppleves uvant og nytt for både barn og voksne når man endrer rutiner og måter å arbeide på, og at det kan føre til uro og mer hektiske dager enn vanlig. Vit da også, når det oppleves kaotisk, at det vil falle på plass etter hvert. Det beste dere voksne kan gjøre er å snakke sammen, ha litt is i magen og hjelpe hverandre til å finne løsninger som fungerer for dere.

 

Tema 1

Dag 1

Dag 2

Lærerstyrt dag 3-4

Dag 5

Dag 6

Sammendrag av innhold

Trigger med Introduksjon av kunstneren og kunsten å lære. Oppvarming gjennom strekk og  navnesirkel (navn + noe spiselig på sin bokstav). Bli bedre kjent med ny veileder (kunstner) gjennom å leke Rødt og grønt lys i ulike varianter. Reflektere over økta gjennom ett-ords-refleksjon som sies i kor.  

Oppvarming med intro av ulike formasjoner, deretter strekk og navnesirkel (navn + noe som gir deg ulike følelser). Jobbe i par med å lage hverandres helfigurer og fylle egen figur med «det som er meg». To og to par deler. Ett-ords-refleksjon som sies når prikket på skuldra.

Oppvarming med repetisjon av ulike formasjoner, deretter strekk og «se opp»-øvelse i sirkel.

Ett-ords-refleksjon som sies en og en stående i formasjon fra oppvarming.

Se ellers ideer til opplegg.

Oppvarming med formasjoner, strekk og navnesirkel (navn + bevegelse). Bruke bevegelsene fra oppvarming i egenlagd dans i grupper. Visning for hverandre. Klassedans. Ett-ords-refleksjon som sies en om gangen uten fastlagt rekkefølge.

Oppvarming med formasjoner, strekk og Zombie-navneøvelse.

Øve på samarbeid gjennom ny variant av Rødt og grønt lys der gruppa skal samarbeide om å løse et oppdrag. Ett-ords-refleksjon som sies en om gangen uten fastlagt rekkefølge – nytt forsøk!

Rom

Klasserom, åpent rom, gymsal/uteområde eller stort åpent rom

Åpent rom, valgfritt rom

Åpent rom, valgfritt rom

Åpent stort rom, eller gymsal, valgfritt rom.

Åpent rom, uterom (eller gymsal), valgfritt rom

Materiell

Trigger: Elementer som endrer rommets karakter, gjerne relatert til kunstnerens eget kunstnerskap.

- Musikkspiller og spilleliste med rolig, stemningsfull musikk.

- Matter/tjukkas eller teppe med plass til alle elevene tett sammen oppå.

Papirrull, nok til et fullskala omriss av hvert eneste barn. Masse fargestifter. En tusj til hvert par.

- Matter/tjukkas eller teppe med plass til alle elevene tett sammen oppå.

- Matter/tjukkas eller teppe med plass til alle elevene tett sammen oppå.

- Noe å spille av musikk fra og med.

- Matter/tjukkas eller teppe med plass til alle elevene tett sammen oppå.

Matter/tjukkas eller teppe med plass til alle elevene tett sammen oppå.

 

Forberedelser i forkant

- Lærer og elever utarbeider spørsmål til kunstneren før første møte.

- Finne et bilde av kunstneren i arbeid som kunstner, printet ut til trigger.

- Finn et passende sted der det er plass til å leke Rødt og grønt lys.

Til ukesplan: Be elevene samle yoghurtlokk / smørlokk (lokk med ramme) hjemme og ta med. Skal brukes i tema 2.

- Ha et ark med kroppsomriss klart.

 

- Spilleliste med musikk det er bra å danse til.